Matkailu

Maarit Alkula 7.2. 09:32

Kaukomatkustajat katselevat pian luontoa ympärillään kiertävältä näytöltä – vapaaehtoisia turvatarkastukseen jonottajia olisi halunnut testipäivään enemmän kuin tarpeeksi

Outi Järvinen
Aukion nimi on kaikilla kielillä Aukio.

Kun Finavia testasi Helsinki-Vantaalla perjantaina käyttöön otettavaa Aukiota, vapaaehtoisia koekäyttäjiä ilmoittautui puolessatoista päivässä tuhat. Aukiosta tulee Helsinki-Vantaan vaihtomatkustajille ikkuna Suomeen.

Kaksi metriä korkea näyttö kiertää 77,4 metriä pitkän kierroksen matkustajien päiden yläpuolella tilassa, johon he saapuvat turvatarkastuksesta. Näytöllä näkyy suomalaista luontoa ja äänimaisemassa kuuluu rauhallisia luonnon ääniä. Välillä vuodenajat ja paikat vaihtuvat. Seinällä kerrotaan, missä ja myös mihin aikaan vuorokaudesta maisema on kuvattu.

Saapuvien kaukolentojen matkustajat saavat täällä ensikosketuksensa Suomeen. Teosta katselevat vasta testimatkustajat ja toimittajat, mutta perjantaina uuden Aukion kautta siirtyvät lennoilleen ensimmäiset oikeat kaukolentojen matkustajat.

Aukio on osa Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukolentoalueen laajennusta, jonka on suunnitellut arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Vuonna 2014 käynnistynyt Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on lentoaseman historian mittavin laajennushanke, joka ulottuu 2020-luvun alkuun. Investoinnin myötä Helsinki-Vantaa valmistautuu palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Investointiohjelmaan on budjetoitu miljardi euroa.

Vielä tiistaina tila on ollut kesken, mutta keskiviikkoaamupäiväksi lentokenttäyhtiö Finavia on kutsunut 200 testimatkustajaa kokeilemaan uuden alueen toimintaa. Testimatkustajat testaavat uutta turvatarkastusta ja palveluita ja antavat palautetta niin vessoista kuin opasteistakin. Palautteen perusteella tiloihin voidaan tehdä vielä viimeiset viilaukset ennen kuin ne otetaan matkustajakäyttöön. Torstaina Aukiolla vietetään avajaisia ja perjantaista alkaen sinne aletaan vähitellen ottaa matkustajia.

Ikkuna Suomeen

Aukion avulla kansainvälisille matkustajille välitetään tuntua siitä, millainen paikka Suomi on. Finavian markkinointi- ja viestintä- ja asiakaskokemusjohtaja Katja Siberg sanoo, että lentoasema on kuin ovi tai ikkuna Suomeen.

”Haluamme jättää vaihtomatkustajalle muistijäljen ja esitellä ylpeästi Suomea niin, että seuraavalla kerralla hän voikin haluta jäädä lomalle Suomeen tai ainakin pysähtyä tänne joksikin aikaa matkallaan.”

Aukion tilakokemuksen konseptin ovat suunnitelleet OiOi-kollektiivin Sami Kämppi ja Antti Kaukinen. Sen toteuttamisessa ovat olleet mukana myös Flatlight ja Granlund Oy.

Osa seinästä Aukion laidalla on interaktiivinen. Muiden testimatkustajien tavoin keltaisiin heijastinliiveihin puetut lapset liikuttavat innoissaan käsiään seinää pitkin ja saavat syksyn lehdet lentelemään koskettamissaan kohdissa. Seinälle heijastetut kuvat reagoivat samaan tapaan kuin teamLabin interaktiivisessa taideteoksessa Amos Rexissä. Aikuisetkin käyvät kokeilemassa.

Aukion keskellä kaukomatkustajilla on mahdollisuus tutustua suomalaiseen luontoon katsomalla ympärillään kiertävältä led-näytöltä, miltä luonto näyttää eri vuodenaikoina. Seinä on interaktiivinen. | Kuva: Outi Järvinen

 

Seuraava joukko testimatkustajia on saapunut uudelle turvatarkastusalueelle. Tavaralaatikot palautuvat linjaston alkupäähän automaatin kuljettamina ja ovat isompia kuin vanhoilla turvatarkastuspisteillä. Jos metallinpaljastin hälyttää, matkustaja skannataan turvaskannerilla, mikä vähentää tarvetta tehdä tarkastuksia käsin.

Paikalla on myös median edustajia sekä Suomesta että ulkomailta. Siberg kertoo, että toimittajia on saapunut erityisesti Venäjältä ja Virosta ja lisäksi muutama Britanniasta.

"Keskityimme lähialueiden toimittajiin. Helsinki-Vantaata käyttäviä matkustajia tulee aika paljon sekä Venäjältä että Virosta. He lentävät joko vaihtomatkustajina Helsingin kautta tai Helsingistä lähtevinä."

Helsinki-Vantaa on Pohjois-Euroopan johtava kauko- ja vaihtoliikenteen lentoasema. Viime vuonna sen kokonaismatkustajamäärä nousi 20,8 miljoonaan.

Suomalaisuutta ja aasialaista ruokaa

Aukion laidalla shoppaileville on tarjolla muumeja ja suomalaisia design-tuotteita. Liikkeiden väliin on sijoitettu japanilaisen Ajisen Ramen -ketjun ravintola, jota operoi SSP Finland. Kyseessä on Euroopan toinen Ajisen Ramen. Ensimmäinen on Rooman lentokentällä.

Japanilaisketjun ravintola on vastaus asiakaspalautteeseen, jonka mukaan aasialaista ruokaa on kaivattu Helsinki-Vantaalle lisää. Lentoaseman kasvu tulee ennen kaikkea Aasian-liikenteestä. Aasialaiset matkailijat onkin huomioitu myös esimerkiksi kuumaa vettä tarjoavilla vesipisteillä.

Uudistuvan Helsinki-Vantaan kehittämiseen osallistuvat myös lentoaseman yritykset ja kenttähenkilöstö. Kehitystyössä Finavia käyttää apuna käyttäjälähtöistä virtuaalimallia. Yhtiön mukaan Helsinki-Vantaa on ensimmäisiä lentoasemia, joka hyödyntää kolmiulotteista suunnittelua näin laajasti. Virtuaalimallin avulla on pystytty jo ennen rakentamista mallintamaan, millaista tilassa kulkeminen on. Sen avulla on pystytty kokeilemaan esimerkiksi, näkyvätkö opasteet tarkoituksenmukaisesti.

Testimatkustajien avulla kokeiltiin, kuinka uusi turvatarkastusalue ja uudet laitteet toimivat. | Kuva: Outi Järvinen
 

Finavian markkinoinnissa korostuvat sisällöt

Markkinoinnissaan Finavia keskittyy erityisesti sisältöjen tuottamiseen. Sillä on omat kanavat esimerkiksi kiinalaisissa WeChatissa ja Weibossa. Toissa vuonna Finavian #LIFEINHEL-kampanjassa kiinalainen sosiaalisen median vaikuttaja ja näyttelijä Ryan Zhu asui 30 päivää Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Nyt Finavia markkinoi uudistuvaa lentoasemaa teemalla Future of HEL. Siberg kertoo, että kuluvan vuoden aikana on tulossa muun muassa sisältöä Youtubeen.

"Future of HEL TV:ssä kerrotaan sisältöjen kautta mitä täällä tapahtuu ja miksi laajennumme. Sitä kautta tuomme tietoa ja myös brändiämme esiin."

Helsinki-Vantaa korostaa markkinoinnissaan sujuvuutta ja sijaintinsa tuomaa kilpailuetua, lyhintä reittiä Euroopan ja Aasian välillä. Markkinointia suunnataan sekä matkustajille että lentoyhtiöille. Lentoyhtiöille korostetaan kentän operatiivista varmuutta. Matkustajat arvostavat sujuvuutta.

Testimatkustajia olisi tarjolla enemmänkin kuin tarpeeksi

Finavia ilmoitti testipäivästä omissa sosiaalisen median kanavissaan. Mukaan on valittu monipuolisesti erilaisia käyttäjäryhmiä edustavia ihmisiä. Käytävillä näkyy perheitä ja pyörätuolilla kulkevia matkustajia, nuoria ja vanhoja. Testimatkustajiksi on valittu sekä usein matkustavia että ensikertalaisia. Tarkoitus on huomioida laajasti erilaiset tarpeet.

Innokkaita testimatkustajia olisi riittänyt enemmänkin kuin tarpeeksi. Edellisen kerran matkustajat pääsivät Helsinki-Vantaalla testaamaan kesällä 2017 avattua laajennuksen eteläsiipeä. Silloinkin testimatkustajia otettiin 200, mutta hakijoita oli 5 000. Siberg kertoo, että tällä kertaa haku suljettiin puolentoista päivän jälkeen. Jo siinä ajassa hakemuksia oli ehtinyt tulla lähes tuhat.

Esko Ja Solina Hellsten tutustuivat Aukioon testimatkustajina. | Kuva: Outi Järvinen

Helsingin Oulunkylästä lentoasemalle saapuneet Solina ja Esko Hellsten pääsivät tällä kertaa mukaan Aukiota testaamaan. Jo eteläsiiven testaaminen edellisenä testipäivänä olisi kiinnostanut, mutta silloin he eivät mahtuneet mukaan.

Solina Hellsten kertoo huomanneensa tämänkertaisen testaajahaun Facebookista ja ilmoittautuneensa äkkiä vapaaehtoiseksi. Uuden alueen näkeminen kiinnosti, ja lentoasema on hänen mielestään muutenkin mielenkiintoinen paikka.

Testipäivän aikana Hellstenit pääsivät muiden testaajien kanssa ajelulle lentokoneiden rullaus- ja pysäköintialueelle, jonne yleisöllä on yleensä rajoitettu pääsy, ja sitten uuden turvatarkastuksen kautta tutustumaan Aukioon. Aukion videototeutusta he kehuvat komeaksi.

"Hyvä, että maisema vaihtuu rauhallisesti niin, ettei kuva ole levoton", Esko Hellsten sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö