Verkkokauppa

Pirkko Tammilehto 14.3. 09:33

Kaupan liiton selvityksen mukaan ruoan ja juoman verkkokauppa otti reippaan kasvupyrähdyksen viime vuonna

Suomalaiset tekivät digitaalisia ostoksia viime vuonna 2,9 miljardilla eurolla, kuusi prosenttia enemmän kuin vuonna 2017, kertoo Kaupan liiton selvitys.

Kaupan liitto arvioi verkko-ostosten kasvavan tänä vuonna kahdeksan prosenttia. Tutkimuksessa digitaalinen ostos on tehty digitaalisessa kanavassa tietokoneella tai mobiililaitteella.

Eniten verkosta ostetaan vaatteita, niiden osuus oli 20 prosenttia. Seuraavaksi eniten ostettiin viihde-, tieto- ja viestintäelektroniikkaa, kolmanneksi rakentamiseen, puutarhaan ja lemmikkeihin liittyviä tuotteita.

Eniten kasvoi ruoan ja juoman myynti, 10,5 prosenttia. Niiden osuus koko summasta oli kuitenkin vasta kolme prosenttia.

Ainoa tuoteryhmä, jonka verkkomyynti laski, oli kirjat ja muu viihde.

Ahkerimpia verkkokaupan naisasiakkaita olivat 25–34-vuotiaat, joiden osuus oli neljännes. Miehistä eniten verkossa asioivat 35–44-vuotiaat, joita oli 21 prosenttia miesostajista.

Mobiilin käyttö ostamisessa kasvaa. Viime vuonna 25 prosenttia vastaajista oli tehnyt viimeisen ostoksensa kahden viikon aikana matkapuhelimella. Vuonna 2016 tuo osuus oli 13 prosenttia.

Kantar TNS on toteuttanut verkko-ostamisen kuluttajatutkimuksen Kaupan liiton toimeksiannosta.

Kuluttajatutkimuksessa koottiin viime vuonna kuukausittain tuhannen kuluttajan

edustava otos, jossa verkko-ostoksia tehneet pitivät kahden viikon välein päiväkirjaa ostoksistaan.