Suomalainen kauppa digitalisoituu nopeasti, ja varsinkin kotimainen verkkokauppa on vallannut markkinoita, selviää Kaupan liiton tuoreesta verkkokauppaselvityksestä. Erityisesti ruoan verkkokauppa on kasvanut hurjaa tahtia, ja koronaepidemia vauhdittaa todennäköisesti kasvua entisestään. Kotimaisten verkkokauppojen toimintaa myös arvostetaan, ja suomalaisten verkko-ostaminen on viime vuosina kasvanut voimakkaasti.

Suomalaiset ostivat digitaalisesti vähittäiskaupan tuotteita koti- ja ulkomailta vuonna 2019 4,5 miljardilla eurolla. Euromääräinen kasvu oli 12 prosenttia vuodesta 2018. Ennen koronaviruksen voimakasta leviämistä Euroopassa kuluvan vuoden kasvun ennustettiin olevan noin 11 prosenttia.

”Tällä hetkellä ennuste on hyvin epävarma. Toisaalta asiakasvirtojen voimakas vähentyminen fyysisissä myymälöissä ohjaa asiakkaita digikanaville, toisaalta taas yleisen aktiivisuuden heikkeneminen, lomautukset ja irtisanomiset vähentävät ostoaikeita kaikissa kanavissa”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja pohtii tiedotteessa.

Kotimainen verkkokauppa on kasvattanut markkinoita jo muutaman vuoden ajan. 60 prosentissa Suomessa tehtävistä verkko-ostoksista lähetys tulee kotimaasta. Kiina on kuitenkin selvä ykkönen Suomeen suuntautuvassa, rajat ylittävässä verkkokaupassa. Arviolta noin 13 prosenttia suomalaisten digiostoksiin kulutetuista euroista vyöryy Kiinaan.

Vahvat brändit pärjäävät kansainvälisillä markkinoilla

Digitaalisesti myyvien vähittäiskauppojen osuus on Suomessa kasvanut Euroopan maista eniten. Niiden osuus on Suomessa jopa Ruotsia suurempi. Tästä huolimatta suomalaisen digikaupan kansainvälistymisessä on vielä tekemistä.

”Suomalaisen kaupan vahva digitalisoituminen on iloinen uutinen. Ikävämpää on, ettei verkkomyynti vielä tavoita kansainvälistä asiakaskuntaa. Olemme yksi vähiten ulkomaille myyvistä Euroopan maista yhdessä mm. Puolan ja Unkarin kanssa”, Kurjenoja kertoo.

Suomalaisella kaupalla on hänen mukaansa erinomaiset mahdollisuudet kansainvälistyä.

”Monilla parhaimmista verkkokaupoista on omia brändejä ja omia tuotteita, joilla erottua kilpailijoista myös kansainvälisesti”, Kurjenoja arvioi.

Lue myös: Verkkokauppoja avataan ennätysvauhtia: ”Nyt ei ole missään nimessä oikea hetki vetää käsijarrua päälle markkinoinnissa ja kaupan kehittämisessä”

Päivittäistavaroiden digiostokset kasvaneet

Elintarvikkeiden ja päivittäistavaroiden verkkokauppa on viime vuonna kasvanut rajusti. Suurimmat verkkokaupat ovat jopa kaksinkertaistaneet nettomyyntinsä. Tämä ei kuitenkaan näy koko markkinan yhtä voimakkaana kasvuna ainakin kahdesta syystä: ensinnäkin alkoholitilaukset ulkomailta – joko suoraan kotiin tai esimerkiksi Viron satamaan – ovat vähentyneet selvästi. Toiseksi Alkon, joka on yksi suurimmista elintarvikkeiden verkkokaupoista, verkkomyynnin kasvu on ollut hillitympää kuin muun päivittäistavarakaupan.

Kaiken kaikkiaan päivittäistavaroiden digiostokset koti- ja ulkomailta, joihin myös alkoholin digitilaukset sisältyvät, ovat noin 0,8 prosenttia verrattuna suomalaisen päivittäistavarakaupan liikevaihtoon. Päivittäistavarakaupassa on mukana alkoholin kuluttajamyynti. Päivittäistavaroiden digiostokset ilman alkoholitilauksia kasvoivat lähes 60 prosenttia ja alkoholitilausten kanssa alle 40 prosenttia.

”Kuten finanssikriisissä myös koronaepidemian aikana päivittäistavara- ja marketkauppa todennäköisesti kasvavat, ja myös ruoan verkkokaupan kasvu vauhdittuu entisestään. Monet verkkotilauksia nyt kokeilevat jäävät asiakkaiksi myös epidemian jälkeen, ja ruoan verkkokauppa tulee hypähtämään uudelle tasolle”, Kurjenoja ennakoi.

Kivijalka tukee verkkoa

Kiinan osuus verkko-ostoista on suuri kaikissa Pohjoismaissa eikä sen asema ole horjumassa lähiaikoina. Viime lokakuun tietojen mukaan Wish oli käytetyin ostossovellus Pohjoismaissa sekä Applen App Storessa että Googlen Play Storessa. Myös AliExpress oli kärkikymmenikössä.

Käyttäjämääriltään suurin verkkokauppa tai -alusta Suomessa on Zalando, kuten oli viime vuonnakin. Eniten ostokertoja käyttäjää kohden keräsivät kuitenkin mm. ruoan verkkokaupat K-ruoka.fi ja Foodie.fi. Ostoskerroilla mitattuna 10 useimmin käytetyn verkkokaupan tai -alustan joukkoon kipusivat myös kiinalaiset AliExpress ja DX.com.

Vaikka ulkomaiset verkkokaupat ja -alustat keräävätkin paljon asiakkaita, nettomyynnillä mitattuna kotimaiset ja pohjoismaiset ketjut ja kaupat ovat vahvoja kaikissa Pohjoismaissa.

”Fyysiset myymälät tukevat verkkokaupan myyntiä, ja tämä on yksi suomalaisen kaupan kilpailueduista ulkomaisia verkkokauppoja ja -alustoja vastaan. Toinen vahva kilpailutekijä on, että suomalaiset pitävät kotimaisista verkkokaupoista”, Kurjenoja toteaa.

Kaupan liitto selvitti nyt kolmatta kertaa, miten kuluttajat arvioivat käyttämiään verkkokauppoja. Verkkokauppoja arvioitiin asteikolla 1–10 ja 11 kriteerillä, mm. hinta-laatusuhteella, toimitusnopeudella ja maksamisen sujuvuudella.

Yleisarvosanana vähintään 8,5 on erinomainen. Erinomaisiksi arvioituja kauppoja oli 14, joista 8 – siis yli puolet – oli suomalaisia. 20 parhaasta kaupasta peräti 13 oli suomalaisia. Kaksi käyttäjiensä parhaiksi arvioimaa kauppaa olivat Levykauppa Äx ja Varusteleka, joka on kärkikolmikossa jo kolmatta vuotta peräkkäin.