Koronakriisin aiheuttamat poikkeusolot iskivät keväällä kovaa kaupan alan liikevaihtoon. Myyntilukujen lasku sai sekä S-ryhmän että Stockmannin aikaistamaan kesän alennusmyyntejään. Kesän alussa tautitilanne näyttäisi olevan jo hallinnassa, ja kuluttajat ovat asteittain palanneet ostoksille.

Kesästä onkin tulossa kriittinen tavaratalojen menestyksen kannalta, kun ne pyrkivät korvaamaan poikkeuksellisen kevään tuomia menetyksiä. Kuluttaja voi jopa hyötyä koronasta, jos keväällä myymättä jääneitä tuotteita aletaan myydä tavallista suuremmilla alennuksilla.

Miten koronavirus on vaikuttanut alennusmyynteihin S-ryhmän tavarataloissa, SOK:n kehityspäällikkö Päivi Juntunen?

”Tänä vuonna aloitimme kesän alennusmyynnit poikkeuksellisen aikaisin, jo kesäkuun alussa. Kesäale on ollut meille aina tärkeä kampanja, tänä vuonna se on entistäkin tärkeämpi. Tänä kesänä meillä, kuten kilpailijoillakin, on koronan takia enemmän alennettavaa kuin aikoihin. Maaliskuun puolessa välissä myynti romahti noin puoleen, ja kevätsesonki jäi kivijalassa väliin. Verkkokauppa on käynyt hyvin, mutta se ei korvaa kivijalan menetyksiä, vaikka pystyimmekin pitämään kaikki myymälämme auki kriisin ajan. Toukokuun lopussa asiakkaat alkoivat palata tavarataloihimme, ja toipuminen käynnistyi. Hyvät kesäsäät ovat nyt vauhdittaneet alennusmyyntejä.”

Onko jokin tuoteryhmä, johon korona olisi vaikuttanut eniten?

”Pukeutumisen markkina on ollut kovissa vaikeuksissa koko kevään ajan maaliskuun puolesta välistä lähtien. Siinä keskitytään nyt enimmäkseen kevään tuotteiden poistamiseen. Kaikkia kevään tuotteita ei varmasti saada kesän aikana myytyä, joten syksyllä nähdään markkinassa erilaisia alennusmyyntejä. Kesäaleen hankitaan yhä enemmän eriä varsinkin kauneuteen.”

Sama kysymys Stockmannille: miten korona on vaikuttanut kesän alennusmyynteihin, tavaratalokaupan johtaja Tove Westermarck?

”Kyllä korona vaikutti meillä kevääseen ja aikaisti alennusmyyntejä. Kesän alet aloitettiin jo toukokuun puolella, eli noin pari viikkoa normaalia aikaisemmin. Nyt alennusmyynnit ovat jo hyvässä vauhdissa, ja kivasti on ollut väkeä liikkeellä kaikissa kanavissa. Verkossa on tehty paljon ostoksia, mutta alet ovat piristäneet liikennettä myös tavarataloissamme. Yhtä lailla haetaan ja ostetaan, oli sitten kyse ruoanlaitosta, kesämuodista tai alkaviin ­lomiin liittyvistä tuotteista.”

”Perinteisesti kesä- ja heinäkuu ovat ne kuukaudet, jolloin alekampanjaa tehdään, ja niin on suunniteltu tänäkin vuonna. Tietysti samalla seuraamme, miten markkinatilanne kehittyy ja miten kuluttajat toimivat.”

Mihin tuoteryhmiin korona on vaikuttanut eniten?

”Yleisenä kommenttina voi sanoa, että koronan vaikutus näkyy koko markkinassa, mutta erityisesti muotikaupassa. Muotia löytyy nyt sekä alennusmyynnistä että normaalivalikoimasta tavallista enemmän.”