Thinglink Oy:n ja oululaisen Vuole Oy :n Savalanche -palvelu yhdistää netin ja sosiaalisen median kuvat verkkokauppaan. Neljä koodiriviä pitkän linkkaustuotteen avulla mihin tahansa netissä olevaan kuvaan voi liittää tuotetta myyvän nettikaupan, linkin, musiikkia tai lisätietoboksin.

"Hankimme käyttäjiksi esimerkiksi brändien verkkokauppoja, bloggaajia ja life style -lehtiä. Tuote on jo käytössä muun muassa Ellen ja Seitsemän päivää -lehtien saiteilla", Thinglinkin perustanut Ulla-Maaria Engström sanoo.

Toistaiseksi ilmaiseksi jaettavan linkkaustyökalun käyttäjiksi on rekisteröitynyt tähän mennessä 1 200 nettijulkaisijaa.

"Kun tuotteemme kehittää miljoonien kävijöiden liikenteen, menemme kauppiaan puheille ja tarjoamme hänelle parannetun version. Korvaukseksi kauppias maksaa 1-2 prosentin provision myynnistään. Mitä vähemmän klikkauksia vaikkapa sisustusidean ja tuotteen osta -napin painalluksen välissä on, sitä varmemmin kaupat syntyvät", Engström sanoo.

Thinglink kehittää verkossa olevien kuvien kanssa toimivia interaktiivisia työkaluja. Yhtiön palkkalistoilla on viisi henkeä Suomessa sekä kaksi Lontoon ja kaksi New Yorkin myyntikonttoreissa.

Thinglink sai viime vuonna kaikkiaan miljoonan dollarin sijoitukset. Osakkaina ovat henkilöstön lisäksi pääomasijoittajat Inventure ja Life Line Ventures .

Jokainen Thinglinkin tuotteella tehty klikkaus kulkee yhtiön omien servereiden kautta. Käyttäjillä oleva koodi on julkinen. Tuotteen kopiointi ei kuitenkaan ole helppoa.

"Osaamisemme on ylivoimaisessa testaamisessa, jonka avulla pystymme pitämään tuotteen toimintavarmana kaikilla nettisaiteilla", Thinglinkin teknologiajohtaja Janne Jalkanen sanoo.