Suomen kauppakeskusten vertailukelpoinen myynti kasvoi viime vuonna 2,2 prosenttia verrattuna edellisvuoteen, tiedottaa Suomen kauppakeskusyhdistys ry.

”Kauppakeskusmarkkinassa on ollut hyvä vuosi ja toki kauppakeskukset ovat yksilöitä. Vire on ollut erityisen positiivinen, jos huomioi kaupan ja eri toimialojen muutosten vaikutukset kauppakeskuksiin”, yhdistyksen toiminnanjohtaja Mikko Östring sanoo tiedotteessa.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä kasvua tuli 0,7 prosenttia. Vertailukelpoisista luvuista on jätetty pois uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit. Kun ne lasketaan mukaan, koko vuoden myynnissä ja kävijämäärissä oli molemmissa liki seitsemän prosentin kasvu. Vuoden viimeisellä neljänneksellä kasvuprosentit ovat 8,7 myynnissä ja 10,9 kävijöissä.

Kauppakeskusalan merkittävimmästä mullistuksesta vastasi viime vuonna Helsingin Pasilaan lokakuussa avannut Tripla.

”Triplan loistava startti kertoo osaltaan, että kaupan murroksesta huolimatta kauppakeskukset ovat erittäin tärkeitä viihtymis- ja ostospaikkoja. Suomalaiset syövät ulkona yhä useammin, ja näin ollen kauppakeskusten kahvila- ja ravintolatarjoama kasvattaa edelleen painoarvoaan”, Colliersin Head of Shopping Centre Management Eeva Jauro sanoo.

Tuoteryhmistä kauneus- ja terveystuotteet sekä sisustaminen ja kodintarvikkeet kasvattivat myyntiään. Kahvila-, ravintola-, viihde- ja vapaa-ajan-palvelut kasvovoivat myös. Eniten myynti laski muodin ja asusteiden sekä vapaa-ajan tuotteiden toimialoilla.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 40 kauppakeskusta.