Tänään on Black Friday eli Yhdysvalloista meille kotiutunut alennusmyyntipäivä. Vastareaktio kulutusjuhlalle oli kuluttajapuolella odotettavissa, mutta myös osa yrityksistä on viestinyt kapinoivansa ostosirkusta vastaan.

Helsinkiläinen lastentarvikeliike Ipanainen Oy ilmoittaa sanoutuvansa irti Black Fridaysta.

”Vielä viime vuonna hehkutimme muiden mukana Black Friday -tarjouksia, koska uskoimme, että näin on pakko tehdä”, sanoo toimitusjohtaja Anu Mäkinen Ipanaisen tiedotteessa. ”Olemattomalla katteella myytyjen tavaravuorien näkeminen tuotti kuitenkin itsellemme lähinnä pahaa mieltä, varsinkin kun kauppa hiljeni olemattomaksi Black Fridayn molemmin puolin. Vaikka valikoimamme on aina ollut hyvä, väistämättä mieleen hiipi kysymys: onko tässä mitään järkeä? Ei ole. Sitä mieltä olemme tänään.”

Ipanainen peräänkuuluttaa harkittuja ostopäätöksiä ja kivijalkaliikkeiden käyttämistä.

”Ei ole tavatonta, että palvelu haetaan kivijalkaliikkeestä ja ostos tehdään myöhemmin edullisemmalla hinnalla verkosta”, tiedotteessa paheksutaan.

Ipanainen on hakeutunut tänä vuonna yrityssaneeraukseen.

Armeijaylijäämään ja ulkoilutuotteisiin keskittynyt Varusteleka Oy ilmoitti tänä aamuna tiedotteessa nostavansa hintojaan Black Fridayn ajaksi. Kampanjassa nostetaan kymmenen valikoidun tuotteen hintoja perjantain ajaksi 15–40 prosenttia. Päivän kokonaismyynnistä Varusteleka lahjoittaa viisi prosenttia Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry:lle.

Yritys haluaa kampanjallaan muistuttaa ihmisiä siitä, että kaikkea ei tarvitse ostaa, vaikka se olisikin alennuksessa.

“Eihän tässä ole mitään järkeä. Jengi ostaa keinotekoisesti alennettua kamaa, mitä ne ei tarvitse, rahalla, mitä niillä ei ole. Meidän maailma tuhoutuu tämmöisen ylikulutuksen takia”, sanoo Varustelekan perustaja ja omistaja Valtteri Lindholm tiedotteessa.

Varusteleka huomauttaa myös alennuskikkailusta, josta tänä vuonna onkin varoiteltu kuluttajia jo etukäteen:

”Jos esimerkiksi sadan euron tuotteessa on Black Fridayna 70 % alennus, on kyseessä todennäköisesti noin 30 euron arvoinen tuote, joka on maksanut yritykselle alle 20 euroa ostaa sisään. Tuotetta on ennen kampanjaa pidetty myynnissä hinnalla, jolla sitä ei ole tarkoituskaan myydä, jotta voidaan ilmoittaa mahdollisimman suuri alennusprosentti.”