Mainonta

Laura Kukkonen 29.7.2016 08:03

Kaupunkipyörät liikuttavat myös Alepaa - "Tuonut positiivista pöhinää brändiin"

Sampo Kyyrö

Huippusuosittujen kaupunkipyörien pääsponsori Alepa otti fillarit osaksi markkinointikokonaisuuttaan.

Helsingin kaupunkipyörät ovat osoittautuneet menestykseksi. Keltaisten fillareiden kesän käyttäjätavoitteet rikottiin jo ensimmäisen käyttökuukauden aikana toukokuussa.

Käyttäjien mukana kaupunkipyörien selässä liikkuu myös Alepan brändi. Alepa toimii tämänhetkisen sopimuksen mukaan kaupunkipyörien pääsponsorina kolmen vuoden ajan. Ensimmäiset kuukaudet lupaavat hyvää.

"Uskomme, että ne ovat tuoneet positiivista pöhinää ja dynaamisuutta brändiin. Hienointa on se, että kuinka aktiivisesti kaupunkipyöriä on käytetty oikeastaan alusta lähtien. On hienoa olla mukana positiivisessa helsinkiläisessä ilmiössä", HOK-Elannon markkinoinnin aluejohtaja Tuomas Ahola kertoo M&M:lle.

HSL:n tiedotuspäällikkö Sari Kotikangas kertoi Helsingin Sanomille heinäkuun puolessavälissä, että rekisteröityneitä kaupunkipyöräilijöitä on jo "pitkälle yli 10 000".

Alepa on brändännyt omassa mainonnassaan kaupunkipyörät Alepa-fillareiksi, mikä herätti aluksi myös kriittistä keskustelua. Pyörien keltainen värikin oli vain onnekas yhteensattuma, Ahola muistuttaa.

"Alun jälkeen ihmiset ottivat sen visuaalisenkin puolen hyvin vastaan ja ovat tottuneet siihen. Pyörät alkavat olla täysin osa normaalia katukuvaa."

Nimikin muotoutuu ihmisten suussa sopivaksi.

"Osa käyttää kaupunkipyörää ja osalla se on taipunut Alepa-fillariksi. Varmaan molempia käytetään, ja se on ihan ok."

Pyörien sponsoroinnissa ei Aholan mukaan haeta pääasiassa myynnin tai tunnettuuden lisäämistä.

"Erityisesti keskeinen tavoite on olla läsnä kaupunkilaisille mahdollisimman positiivisella tavalla, joka liikuttaa ihmisiä."

Vanhat virheet opettivat

Yhteistyö kaupunkipyörien kanssa on tähän mennessä ollut onnistunut, mutta etukäteen pohdintoja aiheuttivat aikaisemmat kokemukset. Kun kaupunkipyörät tuotiin ensi kerran katukuvaan 2000-luvun alussa, niihin kohdistui ilkivaltaa ja pyöriä katosi. Ongelmat saattaisivat myös vahingoittaa mainostavaa brändiä.

"Totta kai asiaa pohdittiin ja se otettiin huomioon. Kaupunkipyöristä vastaava organisaatio oli valmistautunut erittäin hyvin tähän asiaan. Kaikki lähtee siitä, että pyörä on helppo ottaa käyttöön ja sillä on hyvä pyöräillä."

Alepa näkyy pyörissä ja pysäkeillä Clear Channelin mainospaikoissa, ja toimijat ovat tehneet hankkeessa tiivistä yhteistyötä. Aholan mukaan kaupunkipyörät ovat nyt osa Alepan koko markkinointikonseptia. Fillarit ovat olleet esillä muun muassa Kulmilla-mainossarjassa.

Alepalle hankkeesta syntyvien kustannusten suuruutta Ahola ei halua avata.

"Mielestämme se on oikeanlainen panos siinä mielessä, että halusimme ja meillä oli mahdollisuus lähteä mukaan."

Ensi keväänä kaupunkipyörien määrän on tarkoitus kolminkertaistua.

"Se on meille vähän kuin kakkoslanseeraus. Toukokuussa 2017 tulee olemaan kokonaisuudessaan 1 500 pyörää ja 150 pysäkkiä", Ahola kertoo.

Tällä hetkellä kaupunkipyöräorganisaatiot keräävät kaupunkilaisten mielipiteitä uusien pysäkkien sijainnista.

Kaupunkipyörien hallinnoinnista vastaavat Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ja Helsingin seudun liikenne HSL. HKL vastaa kaupunkipyöräpalvelun hankinnasta ja markkinoi palvelua yhdessä HSL:n kanssa. Järjestelmän toimittaja on Moventia & Smoove. Pyöräpalvelun käytännön ylläpidosta ja huollosta vastaa CityBike Finland.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö