Päivittäistavarakaupat ovat käynnistäneet Arvaa ikä -kampanjan. Kaupan liiton mukaan kampanja muistuttaa alkoholin ja tupakan myynnin ikärajavalvonnasta ja sen pelisäännöistä.

Kuka tahansa voi kampanjan Facebook-sivulla testata pelin avulla, kuinka hyvin iän arvioiminen onnistuu itseltä.

Vuosi sitten kaupoissa otetiin käyttöön 30 vuoden viiteikä, mikä tarkoittaa, että henkilökunta tarkastaa alkoholia tai tupakkaa ostavan asiakkaan iän, jos tämä vaikuttaa alle 30-vuotiaalta.

"Iän arvioiminen ulkonäön perusteella ei aina ole niin helppoa kuin ehkä äkkiseltään luulisi. Kun pelisäännöt ovat selvät myös asiakkaille ja iän todistamiseen muistetaan varautua ajoissa, on asiointikin sujuvaa", johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä kertoo.

Arvaa ikä -kampanja näkyy verkossa ja myymälöissä.