Mitä & mieltä

Huvittaa ja ärsyttää vanhojen teemojen kopiointi, voisi sitä varasteluksikin kutsua. Ensin kokoomus lainasi demareilta, sitten vihreät persuilta ja Uudelta Suomelta, kristillisdemokraatit kokoomukselta, ruåtsalaisetkin taisivat olla jossain vaiheessa suuri suomalainen kielipuolue. Kierrätys ainakin toimii.

Ville Lehtinen , toimitusjohtaja, Mainoskenttä Oy

Kolisee persujen kampanja tai ei, pakottaa Soinin retoriikan säilä varmasti jatkossa muiden puolueiden johtajia kiinnittämään entistä enemmän huomiota viestien paketointiin ja henkilökohtaisen viestinnän toteutukseen. Tämä on lopulta demokratian etu: kun poliitikkojen puheet alkavat puhutella tavallista ihmistä, kiinnostaa politiikka ja äänestäminenkin enemmän. Soini-ilmiön vanavedessä poliitikot oppivat, vaikka pakkoraossa, kansalaisia puhuttelevan viestinnän repertuaarin.

Tarja Jussila , toimitusjohtaja, Hill & Knowlton

Minkään puolueen kampanja ei ole herättänyt juurikaan tuntoja. Kokoomuksen kampanja on jälleen ammattitaitoisimmin toteutettu, mutta ei

sillä vielä kuuhun lennetä.

Yksittäisistä ehdokkaista ainoa, jonka perusviesti on riittävän yksinkertainen ja selkeä, on Jörn Donner. Vastavoimaa. 151. Simppeliä ja niin totta!

Voisivat puolueiden kampanjastrategit ottaa edelleen mallia maailmalta. Obaman kampanjastartissa puhuvat muut kuin Obama. Mites meillä?

Jouni Heinonen , hallituksen puheenjohtaja, Viestintätoimisto Pohjoisranta

Yksittäisistä ehdokkaista nostaisin kokoomuksen Fatbardhe "Fade" Hetemajn raikkaan ja elämänmyönteisen kampanjan. Fade on osannut hyödyntää sosiaalista mediaa luontevasti ja itsensä näköisesti.

Puoluekampanjoista niputtaisin yhteen SDP:n työn ja oikeudenmukaisuuden puolesta- sekä SAK:n työn ja sen tekijän puolesta -kampanjat. SDP tekee asiallisen ja ihmisen näköisen kampanjan, jossa turhat kikkailut on jätetty pois. Ja SAK puolestaan tuo vaaleihin selkeät työelämään liit-tyvät keskeiset tulevaisuuden haasteet.

Molemmat kampanjat ovat toteutukseltaan asiallisen tyylikkäitä ja suoraan ytimeen meneviä. Lisäksi ne tukevat oivasti toisiaan. Pidän molempien kampanjoiden selkeästä pääviestistä sekä graafisen ilmeen terävyydestä.

Tero Kekki , viestinnän suunnittelija, partneri, Viestintä Oy Drum