Suomessa on 432 kuntaa, joiden ydinosaamisalueisiin kuuluu oman profiilin vahvistaminen, naapurista erottuminen sekä uusien asukkaiden, yritysten ja kotimaanmatkailijoiden kosiskeleminen. Selkokielellä sanottuna markkinointi.

Kilpailu on kovaa. Esimerkiksi Joutseno perusteli vuodenvaihteessa kaupungiksi ryhtymistään markkinointiargumentein - ihmisiä on helpompi houkutella kaupunkiin kuin kuntaan. Niin radikaaleja ei oltu, että pikkutuhmasta "Tee Se Joutsenossa" -sloganista olisi luovuttu.

Kun kuntamarkkinointi pelaa varman päälle kömpelöillä kliseillä, ei ole ihme, että kunnat muistetaan paremmin tiluksilleen eksyneistä leijonista, kenguruista ja kyläkaupoista kuin tietoisista imagoponnisteluistaan.

Modernin markkinointipeeärrän hengessä kuntien kannattaisikin ehkä ryhtyä kuskaamaan keväisin konnuilleen alligaattoreita, pahkasikoja tai pingviinejä ja hälyttää kesätoimittajat paikalle.

Toinen vaihtoehto olisi vähentää kuntien määrää ankaralla kädellä ja keskittää myös markkinointieurot harvempiin koreihin. Suuremmat kuntayksiköt pystyisivät paitsi halvempaan hallinnointiin myös kustannustehokkaampaan ja laadukkaampaan markkinointiin.