Oletko kuullut tarinan miehestä, joka puhui tärkeää työpuhelua keskellä kauppakeskusta ja huomasi yhtäkkiä varjonsa muuttuneen Hessu Hopoksi?

Yli 4,7 miljoonaa ihmistä on kuullut – ja vielä jakanut eteenpäin Youtubessa.

Vaikka Disney Parksin video on julkaistu yli seitsemän kuukautta sitten, ihmiset käyvät edelleen some-kanavissa keskustelua siitä, kuka Disneyn hahmoista olisi heidän varjonsa ja kuinka koskettava koko kampanja oli.

”I could watch this 100 times!”

Siis täydellinen sisältö.

Missä on sen salaisuus?

Mitä ne aiheuttavat?

Tarinaa toistellaan niin tiuhaan, että sana on kokenut inflaation. Tosiasia kuitenkin on, että vaikka toiset tykkäävät Hessu Hoposta ja toiset Aku Ankasta, kaikki rakastavat tarinoita.

Tehokkaimmat tarinat ovat kuin bileiden kuokkavieraita. Ne pääsevät kaikkien turvatarkastusten ohi ja ryhtyvät villiin tanssiin keskellä lattiaa: ne menevät suoraan sydämeen. Kun kuluttajat muistavat kertomasi tarinat, he muistavat sinut.

Hyvä tarina pakottaa toimimaan: tarinan kuullut kertoo sen eteenpäin, jakaa sen, klikkaa jatko-osan auki, kommentoi sitä, tykkää siitä tai liittää sen osaksi omaa tarinaansa, eli ostaa itse tuotteen.

Hyvä tarina takaa kutsun myös seuraaviin bileisiin.

Mitä ne ovat?

Tietyt elementit löytyvät jokaisesta hyvästä tarinasta aina H.C. Andersenin saduista ja Fjodor Dostojevskin romaaneista Red Bullin Facebook-postauksiin ja Disney Parksin videoon. Niin romaanikirjailijan, elokuvaohjaajan kuin brändärin tai sisällöntuottajan pitää miettiä samoja asioita.

Eivätkä asiat ole lainkaan monimutkaisia. Ne ovat oikeastaan niin yksinkertaisia, että on suoranainen ihme, miten paljon maailmaan mahtuu löysää länkytystä.

Kerrataan.

Jokaisen tarinankertojan pitää miettiä, kuka tarinan kertoo ja kuka on sen päähenkilö tai -henkilöt, mikä on tarinan konflikti, juoni, näyttämö, tunnelma ja tyylilaji. Lisäksi tarinalla pitää olla teema – missio – ja siinä pitää olla teemaa tukevia yksityiskohtia. Ne tekevät tarinasta uskottavan. Mitä uskottavampi tarina on, sitä enemmän kuluttaja eläytyy siihen.

Helppoa, eikö?

Miten niitä kerrotaan?

Vaihtoehtoja on kaksi.

Kirjoita itse.

Tai pyydä apua. Sitä varten on olemassa sisältömarkkinoinnin tekijät. Meillä on aikaa ja intohimoa miettiä brändin tarinaa sen jokaisen sisällön osalta:

Miten Facebook-postaukseen saa kiinnostavan draamankaaren?

Kuka on Instagram-kuvan päähenkilö?

Millainen sisältökampanja syventää henkilögalleriaa?

Tehokkainta on tietenkin, että yksi taho tuntee koko brändin tarinankerronnan virran: sen alkulähteen ja jokaisen joenmutkan. Siksi sisältömarkkinointitoimistot tulevat olemaan yhä suuremmassa roolissa kentällä. Ne voivat perinteisen sisällöntuotannon lisäksi auttaa brändejä kirkastamaan suuremman tarinansa, koko mission. Ne voivat olla brändin ykköstarinankertojia.

Kun bränditarina on kirkas, sisältömarkkinointitoimistot osaavat ja pystyvät kertomaan sitä 24/7. Ne varmistavat, että tarina on brändillesi muutakin kuin trendikäs sana. Että sillä on sisältö, jota kuunnellaan. Että sitä jatkuvasti kerrotaan. Että se herättää tunteita, saa ihmiset toimimaan – vaikka pistämään tanssiksi Hessu Hopo -varjon kanssa keskellä ostoskeskusta.

Kirjoittaja Anna-Kaari Hakkarainen on Vapa Median sisältöpäällikkö, joka kirjoittaa iltaisin romaaneita.