Mainonta

Laura Kukkonen 12.7. 08:55

Kesäkuu toi ilonpilkahduksen mainontaan

Colourbox

Mediamainonnan määrä kasvoi 0,4 prosenttia kesäkuussa vuodentakaiseen verrattuna. Vain painetussa mediassa mainonnan määrä laski.

Suomen mediamainonta värähti 0,4 prosentin kasvuun kesäkuussa, ilmenee Kantar TNS:n tilastoista. Kyseessä on toinen perättäinen kasvukuukausi, kun toukokuussa mediamainonta lisääntyi puoli prosenttia.

Mainospanostukset kasvoivat viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna lähes kaikissa mediaryhmissä lukuunottamatta painettua mediaa. Painetuissa aikakauslehdissä mainonta väheni 11,2 prosenttia, sanomalehdissä 8,6 prosenttia sekä kaupunki- ja noutolehdissä 1,5 prosenttia.

Suurimmat kasvuprosentit syntyivät ulko- ja radiomainonnassa. Ulkomainonta kasvoi kesäkuussa 21,1 prosenttia ja vuoden alusta 10,4 prosenttia. Radiomainonta taas kasvoi 17 prosenttia viime kuussa. Kumulatiivista kasvua vuoden alusta on syntynyt 4,4 prosenttia.

Elokuvamainontakin otti spurttia 16,4 prosenttia kesäkuussa, ja kaikkiaan kasvua on syntynyt 2,8 prosenttia tänä vuonna.

Verkkomainonta kasvoi kesäkuussa maltilliset 2,1 prosenttia. Verkkomainonnan suurin kasvaja oli display-mainonta 23,2 prosentilla. Mobiilimainonta väheni syöksyen 56,7 prosentilla, ja natiivimainontakin sukelsi 17 prosenttia.

Mediamainontaansa lisäsivät kesäkuussa erityisesti finanssialan, öljy- ja energiayhtiöiden, elintarvikkeiden sekä kosmetiikan mainostajat. Eniten mainonnan määrä laski kesäkuussa rakennusalalla, matkailun ja liikenteen sekä vähittäiskaupan toimialoilla. Työpaikkailmoittelu laski 1,5 prosenttia vuoden takaiseen nähden.

Kumulatiivisesti mediamainonnan määrä on vielä 2,4 prosenttia laskusuunnassa viime vuoteen nähden. Vuoden ensimmäistä puolikasta vetää miinukselle painettujen medioiden mainonnan lasku.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö