Esports Media Solutions tunnetaan CS:GO -peleissä kilpailevasta KOVA Esports -joukkueestaan, joka on mukana Telian Esports Series -liigassa. KOVAn joukkueessa pelaavat kotimaisen kilpapelaamisen huippunimet Joonas ”doto” Forss, Nikita ”Derkeps” Sirmitev, Lauri ”pietola” Hietala, Samu ”uli” Leirilaakso ja Toni ”STOVVE” Liukkonen.

Mediatalo Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mielestä kilpapelaamisen markkina on kiinnostava, sillä kasvu alalla on huimaa.

Alan liikevaihto globaalisti oli 906 miljoonaa dollaria ja pelejä seurasivat viime vuonna sadat miljoonat katsojat.

Myös Suomessa lajilla on imua. Vuoden 2019 Sponsor Insight Sponsor Navigator -tutkimuksen mukaan 18–29-vuotiaiden suomalaisten miesten keskuudessa e-urheilu on suositumpaa kuin jääkiekko

"Kilpapelaaminen on saanut myös isoja sponsoroijia taakseen, esimerkiksi menestyksekästä League of Legendsin liigaa sponsoroi vuonna 2019 Shell ja Kia. Meitäkin e-urheilu kiinnostaa, haluamme olla rakentamassa joukkueen menestystä", Kangaskorpi toteaa tiedotteessa.

Mediatalo Keskisuomalaisen vuoden 2018 liikevaihto oli 166,1 miljoonaa euroa. Konserni työllistää yli 2 000 ihmistä.

Henkilöbrändit vetoavat nuoriin

Esports Media Solutionsin toinen omistaja Antti Hirvonen huomauttaa, että nuorelle yleisölle pelaaja on enemmän kuin henkilöbrändi.

"Pelaajan kautta rakentuu fanien yhteisö. Tätä on hyödynnetty markkinoinnissa liian vähän", Hirvonen arvioi.

Hirvosen yhtiökumppani Aleksi Halsas toteaa, että e-urheilu on myös isoille yritykselle väylä tehdä omaa brändiä tunnetuksi 15–25-vuotiaille nuorille.

"E-urheilun kautta bisnestä voi laajentaa vaikka Kiinan markkinoille kohtuullisella markkinointibudjetilla. Esimerkiksi suomalaiselle matkailulle tämä voisi olla kova juttu", Halsas sanoo.

Tänä vuonna e-urheilun digimainostulojen arvellaan kasvavan 25 prosenttia Yhdysvalloissa. Arvion tehneen eMarketerin mukaan tuloja kertyy tänä vuonna 178,1 miljoonaa dollaria eli noin 158,3 miljoonaa euroa.

Ensi vuonna digimainostulot kasvavat 213,8 miljoonaa dollariin eli 188,8 miljoonaan euroon.

E-urheilun kiinnostusta mainostajien silmissä lisää suuret katsojamäärät. Tänä vuonna 30,3 miljoonaa yhdysvaltalaista katsoo e-urheilua vähintään kerran kuukaudessa. eMarketer uskoo, että vuonna 2023 e-urheilu kerää 46,2 miljoonaa katsojaa.