Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi kertoo M&M:lle, että kauppa on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman nopeasti vielä kuluvan kesän aikana.

"Olemme tehneet aiesopimuksen, joka on sen verran sitova, että kauppa todennäköisesti toteutuu. Aiesopimus sisältää myös option ostaa loppuosuus Neonmediasta", Kangaskorpi kertoo.

Keskisuomalaisen strategiaan sisältyy Kangaskorven mukaan digitaalisen liiketoiminnan kasvattaminen. Osana strategiaa Keskisuomalainen osti vuonna 2016 Mediatalo ESA:n osakekannan.

Kaupan mukana Keskisuomalaisen omistukseen tuli digitaaliseen ulkomainontaan erikoistunut Esa Digital. Keskisuomalainen ryhtyi samalla kaikkien Neste-huoltamoiden digitaalisten näyttöjen toimittajaksi ja ylläpitäjäksi. Neonmedian ostaminen luo Kangaskorven mukaan synergiaetuja digitaalisten näyttöpintaliiketoiminnan kehittämiseen.

"Pyrimme monikanavaistamaan mainostarjoamaamme digitaaliseen suuntaan. Haemme polkuja, joissa on kasvua nähtävissä. Tämä on voimakkaasti kasvava alue Suomessa. Joukkoliikenne yleistyy. Bussien, ratikoiden ja lähijunien digipinnoissa voisi olla jatkossa vähän uutistarjontaa, mutta myös mainontaa", Kangaskorpi kiteyttää.

Neonmedian liikevaihto tilikaudella 2017 oli 375 411, 82 euroa ja tilikauden tulos 8 717, 27 euroa.

Keskisuomalainen Oyj:n liikevaihto tilikaudella 2017 oli 174 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna kertyi 14,5 prosenttia. Konsernin nettotulos tilikaudella 2017 oli noin 14 miljoonaa euroa. Tilikauden 2017 lopussa konserni työllisti yhteensä 1 377 henkilöä.

Kauppa on tarkoitus saada solmittua elokuuhu 2018 mennessä. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.