Cannes Lions 2018

Laura Kukkonen 15.6.2018 09:05

Kevennetty Cannes Lions on edelleen kallis – "Investointi matkaan maksaa itsensä takaisin"

Cannes Lionsista voi hakea inspiraatiota ja oppeja sekä solmia liiketoiminnan kannalta tärkeitä suhteita.

Cannes Lions rukkasi ohjelmistoaan ja hintojaan viime vuodesta. Tapahtuma on hintansa väärti, sanovat suomalaistoimistojen johtajat.

Erityisesti viime vuoden festivaalien jälkeen keskustelu Cannes Lionsin kustannuksista kävi kuumana. WPP:n toimitusjohtajan paikalta väistynyt Martin Sorrell kritisoi kovin sanoin Cannes Lionsin hintaa toimistoille. Isojen ketjujen festivaali- ja kilpailukustannukset voivat olla yli miljoona euroa.

Suomalaistoimistoissa kustannukset ovat ymmärrettävästi maltillisemmat ja toimistot eivät lähetä koko henkilökuntaansa juhlimaan Cannesiin. Silti moni toimistojohtaja kuvailee tapahtuman kustannuksia ”törkeän” tai jopa ”helvetin” kalliiksi.

Superson vie Cannesiin kahdeksan henkilöä koko festivaalin ajaksi eli viideksi päiväksi. Tarkkaa Cannes-budjettia toimitusjohtaja Samppa Vilkuna ei avaa.

”Budjettimme on sellainen, että investointi matkaan maksaa itsensä takaisin”, Vilkuna sanoo.

Hasan & Partnersin Eka Ruola kertoo toimiston lähettävän tapahtumaan noin kymmenen työntekijää ja muutaman asiakkaan.

Kustannusten hän kertoo nousevan kymmeniin tuhansiin euroihin. Samaan hintaluokkaan päätyy myös Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo. Sen tarkemmin toimistot eivät suostu kommentoimaan tapahtuman hintaa.

Cannes Lions saattaa olla iso ja tärkeä panostus, mutta viime vuosina sen rinnalle on noussut muitakin luovuuden festivaaleja, kuten Teksasissa järjestettävä South by Southwest, eli SXSW tai vaikkapa Adobe Summit.

Festivaalin kustannuksia ja kilpailukategorioita on uudistettu viime vuoden jälkeen. Mukana on halvempia festivaalipasseja ja hintojen jäädytyksiä. Nyt saman kisatyön sai lähettää enää kuuteen kategoriaan, kun ennen rajaa ei ollut. Tapahtuma myös lyheni kahdeksasta päivästä viiteen.

Festivaalipassien hinnat alkavat nyt alle tuhannesta eurosta opiskelijoille. Viisi päivää kattava kokonaispassi maksaa noin 3 300 euroa. Festivaalipassien lisäksi toimistojen kustannuksiin kuuluvat tietysti matka- ja edustuskulut. Toimistoilla on ollut tapana järjestää sidosryhmilleen omia juhlia, joissa roséviini virtaa.

”Tapahtuma oli kasvanut ja paisunut. On ymmärrettävää, että isot toimistoketjut älähtävät. Cannes Lions kuuli tämän ja he ovat olleet asiakaskeskeisiä, mikä on ollut hyvä asia”, Ruola sanoo.

Ruolan mukaan Hasan & Partners ei ole koskaan päästänyt Cannes Lionsin kustannuksia lähtemään käsistä.

”Olemme olleet tarkkoja ja fiksuja sen panostuksen suhteen.”

Futuricen Kalle Tuomi ymmärtää ketjujen boikottiuhkaukset. Hän kokee positiivisena, että tapahtuman hinnoittelua on pyritty tekemään maltillisemmaksi.

”Siitä on tehty helpommin lähestyttävä. Vaikka Cannes Lions on kasvanut, se on kuitenkin pysynyt hallittavana”, Tuomi sanoo.

Folkin markkinointipäällikkö Maija Palomäki toteaa, että huonommistakin seminaareista joutuu pulittamaan huimia summia.

”Onhan Cannes Lions kokonaisuutena yksi kalleimmista, joita alalla on, joten siinä mielessä panostus on suuri. Koko viikko on kuitenkin ihan uskomaton, ja se pitää ottaa huomioon”, Palomäki sanoo.

Myös Palomäki näkee muutokset hyvänä. Ne osoittavat sen, että 65-vuotias instituutio kykenee vielä uudistumaan.

”Olisi ollut kiva nähdä muutoksen tulevan etupainotteisesti eikä niin, että ensin syntyy iso haloo. Ehkä alalla nyt tuntuu sitten siltä, että ihmisiä on ainakin kuunneltu”, Palomäki sanoo.

Iso toimistoketju Publicis rajoittaa läsnäoloaan Cannes Lionsissa tänä vuonna säästösyistä, mutta on luvannut palata ensi vuonna. Kustannuksista älähtänyt WPP leikkasi viime vuonna Cannes Lionsin osallistujien määrää tuhannesta 500:een.

Holding-yhtiö WPP omistaa Mirumista 80 prosenttia. Toimitusjohtaja Arif Samaletdin ei kommentoi Mirumin Cannes-budjettia tai sitä, onko omistaja WPP kiristänyt otettaan toimistojen Cannes-kulujen suhteen.

”Emme halua kommentoida budjettikysymykseen, mutta Cannes Lions on yksi useasta eri ammattitapahtumasta, joihin osallistumista arvioimme vuosittain. Olemme osallistuneet Cannesiin joka vuosi, mutta se ei ole mikään pakko. Toistaiseksi olemme katsoneet sen tärkeäksi”, Samaletdin sanoo.

Lue lisää Cannes Lionsiin liittyvistä odotuksista ja tunnelmista Markkinointi & Mainonta -lehdestä 12/2018.