Sosiaalinen media

Aleksi Ylä-Anttila 5.12.2018 15:24

KFC:n mainos joutui hyllylle – filmi rohkaisi "varomattomaan käyttäytymiseen"

KFC:n mainos joutui hyllylle. Kuvituskuva.

Pikaruokaketju Kentucky Fried Chickenin tv-mainos joutui viranomaisten hampaisiin Isossa-Britanniassa.

Ison-Britannian mainontaa valvova Advertising Standards Authority (ASA) on kieltänyt pikaruokaketju Kentucky Fried Chickenin tuoreen mainoksen. Asiasta kertovat muun muassa The Campaign ja Marketing Week.

Mainosfilmillä kuvataan nuori nainen liikkumassa korkean katon reunalla. Samanaikaisesti hänen jalkansa taipuvat luonnottomasti, ikään kuin hänellä ei olisi lainkaan luita jaloissaan.

Mainoksesta valituksen tehnyt henkilö pyysi ASAlta kannanottoa siitä, voiko mainos kannustaa ihmisiä käyttäytymään turvattomasti.

Vastineessaan KFC ilmoitti, että tarkoituksena oli kuvata tuotteeseen yhdistettävä huoleton asenne sekä tuoda esille iskulauseen ja tuotteen koostumuksen mukaisesti, kuinka tuotetta nauttimalla voi "elää luuttomasti" (eng. "living bonelessly").

ASAn mukaan mainoksen kuvakulmat ja filmillä kuvattavat liikkeet antavat kuitenkin vaikutelman, että nainen olisi tanssimassa kattoreunuksen päällä. Tämä voidaan tuokita kuvauksena "sellaisesta näppärästä ja rohkeasta toiminnasta, jota nuoret saattaisivat jäljitellä".

Tällä perusteella ASA katsoo, että mainos voi rohkaista "varomattomaan käyttäytymiseen" ja päätti sen vuoksi kieltää sen filmin esittämisen. mainosta ei saa esittää jatkossa nykyisessä muodossaan. ASA on myös ilmoittanut KFC:lle, että sen tekemä mainonta ei saa hyväksyä tai rohkaista ihmsiä käyttäytymään vastuuttomasti.

Mainosfilmin takana on mainostoimisto Mother.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

22.02.2019 11:44

Epäonnistumisen jalo taito

Tieteessä epäonnistunut koe on arkipäivää. Haluttuun lopputulokseen pääseminen edellyttää lähes aina vähintään yhtä päin seiniä mennyttä testiä. Tätä viisautta hyödyntävät myös modernit, menestyvät yritykset.