Pikaruokaketjut

Pirkko Tammilehto 13.8. 09:51

KFC:n saapuminen Suomeen viivästyy: "Alkuperäinen aikataulu oli hyvin optimistinen"

Aaron Ufumeli
KFC-ravintoloita on yli 130 maassa. Kuvan ravintola on Zimbabwessa, jossa ketju on etenkin viime vuonna kärsinyt kustannusten noususta maan talouskriisin takia.

KFC-ketjun suunnitelmissa oli avata ravintoloita Suomessa jo tänä kesänä. Neuvottelut mahdollisten franchise-yrittäjien kanssa ovat vielä kesken.

Friteerattuihin kanaruokiin erikoistunut Kentucky Fried Chicken- eli KFC-ketju hakee edelleen Suomen-toiminnoista vastaavaa yritystä.

Alun perin ketjun piti avata ensimmäiset ravintolat Suomessa tänä kesänä, mutta todennäköisin ajankohta on ensi kevät.

”Alkuperäinen aikataulu oli hyvin optimistinen. KFC:n tulo Suomeen on erittäin mittava, joten neuvottelut yrittäjän löytämiseksi vaativat pitemmän ajan”, toteaa Ketju.fi Yrittäjärekrytointipalvelujen toimitusjohtaja Mika Pamilo.

Ketju.fi etsii KFC:lle sopivaa franchise-yritystä, joka ottaisi Suomen-ravintolat vastuulleen.

KFC-ravintolat on tarkoitus antaa yhden franchise-toimijan hoidettavaksi. Ketjun omistava, New Yorkin pörssiin listattu YUM edellyttää yrittäjältä 20 vuoden sitoutumista ja riittävää kykyä rahoittaa organisaation rakentaminen, liikepaikkojen hankinta ja markkinointi.

”Käymme neuvotteluja muutamien yritysten kanssa. Valmiita saatamme olla tämän vuoden aikana, ja ensimmäiset ravintolat ovat todennäköisimmin auki ensi keväänä.”

YUM omistaa myös Burger King ja Taco Bell -pikaruokaketjut. Ne ovat Suomessa Restelin vastuulla.

Restelillä on rahaa investoida, sillä se on myynyt hotelliketjunsa Scandicille.

Pamilo ei kommentoi, onko Restel mukana KFC-ketjun neuvotteluissa.

”Me neuvottelemme isojen toimijoiden kanssa. Nimiä en kommentoi.”

KFC:n tavoitteena on avata Suomeen 30–50 ravintolaa.

Kentuckyn Louisvillessä 75 vuotta sitten perustetulla ketjulla on 21 000 ravintolaa yli 130 maassa. Se on yksi maailman suurimmista ravintolayrityksistä.

Ruotsiin KFC rantautui vuonna 2015.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

19.08.2019 15:18

Mutsit ja faijat, mikä teillä on meininki!

Tubeconista on kehittynyt tubettamisen kulttuuria täydellisesti peilaava tapahtuma, jossa pääpaino ei ole mobiililaitteiden ruuduissa, kirjoittaa M&M:n uutispäällikkö Jani Niipola.