Friteerattuihin kanaruokiin erikoistunut Kentucky Fried Chicken- eli KFC-ketju hakee edelleen Suomen-toiminnoista vastaavaa yritystä.

Alun perin ketjun piti avata ensimmäiset ravintolat Suomessa tänä kesänä, mutta todennäköisin ajankohta on ensi kevät.

”Alkuperäinen aikataulu oli hyvin optimistinen. KFC:n tulo Suomeen on erittäin mittava, joten neuvottelut yrittäjän löytämiseksi vaativat pitemmän ajan”, toteaaKetju.fi Yrittäjärekrytointipalvelujen toimitusjohtaja Mika Pamilo .

Ketju.fi etsii KFC:lle sopivaa franchise-yritystä, joka ottaisi Suomen-ravintolat vastuulleen.

KFC-ravintolat on tarkoitus antaa yhden franchise-toimijan hoidettavaksi. Ketjun omistava, New Yorkin pörssiin listattu YUM edellyttää yrittäjältä 20 vuoden sitoutumista ja riittävää kykyä rahoittaa organisaation rakentaminen, liikepaikkojen hankinta ja markkinointi.

”Käymme neuvotteluja muutamien yritysten kanssa. Valmiita saatamme olla tämän vuoden aikana, ja ensimmäiset ravintolat ovat todennäköisimmin auki ensi keväänä.”

YUM omistaa myös Burger King ja Taco Bell -pikaruokaketjut. Ne ovat Suomessa Restel invastuulla.

Restelillä on rahaa investoida, sillä se on myynyt hotelliketjunsa Scandic ille.

Pamilo ei kommentoi, onko Restel mukana KFC-ketjun neuvotteluissa.

”Me neuvottelemme isojen toimijoiden kanssa. Nimiä en kommentoi.”

KFC:n tavoitteena on avata Suomeen 30–50 ravintolaa.

Kentuckyn Louisvillessä 75 vuotta sitten perustetulla ketjulla on 21 000 ravintolaa yli 130 maassa. Se on yksi maailman suurimmista ravintolayrityksistä.

Ruotsiin KFC rantautui vuonna 2015.