Diabetes-jäsenlehden tuoreimman numeron painos on jouduttu tuhoamaan.

Diabetesliiton julkaisemaan Diabetes-lehteen oli päätynyt reseptilääkemainos. Laki kieltää reseptilääkkeiden markkinoinnin suoraan kuluttajille. Niitä saa markkinoida vain lääkkeiden määräämiseen tai toimittamiseen oikeutetuille henkilöille, jotka tarvitsevat työssään tietoa lääkkeistä. Kuluttajille saa markkinoida suoraan vain itsehoitolääkkeitä, joihin ei tarvitse reseptiä.

Diabetesliitto on pahoitellut virhettä ja sen aiheuttamaa haittaa. Liitossa virhe huomattiin tiistaina iltapäivällä, jonka jälkeen tehtiin päätös jakelun keskeyttämisestä.

Suomen Diabetesliiton viestintäjohtaja Laura Manninen kertoo M&M:lle, että mainos oli alun perin tarkoitettu liiton julkaisemaan Diabetes ja lääkäri -lehteen, joka jaetaan terveydenhuollon ammattilaisille Diabetes-lehden liitteenä. Itse Diabetes-lehti taas on suunnattu diabeetikoille ja heidän läheisilleen.

Miten väärä mainos päätyi Diabetes-lehteen?

"Kyseessä oli inhimillinen virhe, jota toimitus ei valitettavasti vedosvaiheessa huomannut. Olemme Diabetesliitossa todella tarkkoja siitä, että noudatamme lääkemarkkinointiin liittyvää lainsäädäntöä ja eettisiä periaatteita. Onneksi huomasimme virheen ennen kuin lehti oli jaeltu tilaajille ja pystyimme pysäyttämään jakelun", Manninen kertoo.

Mannisen mukaan lehti on jo painettu uudestaan ja se postitetaan lukijoille mahdollisimman pian. Diabetes-lehti on yksi Suomen suurimmista potilasjärjestöjen lehdistä. Sen levikki on noin 57 500.

Millaiset kustannukset virheestä koituu liitolle?

"Liitolle syntyvien kustannusten määrä selviää myöhemmin. Tähän mennessä tärkeintä on ollut estää virheellisen lehden päätyminen kuluttaja-asiakkaille."