Kampanjat

M&M 14.7.2016 13:41

Kierrätyskampanjan tekstiilit kokivat muodonmuutoksen – uutuustuotteet rantautuvat Finlaysonin myymälöihin

Finlayson
Kodintekstiilien keräyskampanjalla kerätyistä vanhoista pussilakanoista ja pyyhkeistä syntyi räsypala-sarja

Finlaysonin kierrätyskampanja oli yritykselle "haaste ja testi".

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson tuo heinäkuussa myymälöihinsä kierrätystekstiileistä tehtyjä – ei räsymattoja – vaan räsypaloja.

Räsypalat liittyvät Finlaysonin viime kevään kodintekstiilien kierrätyskampanjaan, jolloin yhtiö keräsi kaikissa Suomen myymälöissään yhteensä 19,5 tonnia vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä.

Tekstiilit vietiin Lappajärvelle, jossa ne pestiin, ommeltiin yhteen, leikattiin matonkuteiksi ja kudottiin räsypaloiksi. Räsymattoihin kelpaamattomasta materiaalista valmistetaan öljyntorjuntamattoja.

Kierrätyskampanjan tuloksena myyntiin tulevat räsypalat toimivat Finlaysonin mukaan esimerkiksi penkinpäällisinä, ryijyinä, pöytäliinoina tai ihan vain räsymattoina. Paloja on neljää eri kokoa, ja tuotteissa on kahta eriväristä lointa sekä kahta erilaista sidosta.

"Kierrätyskampanja oli meille haaste ja testi – vastaavaa teollista kiertotalousliiketoimintaa ei tekstiilialalla ole Suomessa aiemmin tehty. Kehitimme valmistusprosessia matkan varrella ja työ jatkuu. Materiaalia riittää yhteensä noin viiteen tuhanteen räsypalaan. Tuotteet on tehty alusta loppuun Suomessa, vaikka ulkomaisen kierrätysräsyn ostaminen ja räsypalojen teettäminen ulkomailla olisi ollut halvempaa", Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo tiedotteessa.

Finlaysonin myymälöissä, pop up-liikkeitä lukuunottamatta, voi myös jatkossa kierrättää vanhoja pussi- ja aluslakanoita.

"Suomessa päätyy kaatopaikalle vuosittain jopa 90 000 tonnia tekstiilijätettä. Kodintekstiilien ostaminen on helppoa, mutta kierrättäminen hyvin vaikeaa. Haluamme jatkossakin tehdä kodintekstiilien kierrätyksen ihmisille mahdollisimman helpoksi", Kurttila sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö