Kiinan kolme suurinta älypuhelinvalmistajaa Huawei, Xiaomi ja Oppo haastoivat maailman suurimmat älypuhelinvalmistajat Samsungin ja Applenentistä tiukemmin viime vuonna.

Viime vuonna maailmassa myytiin 1,55 miljardia puhelinta. Vuotta aikaisemmin myytiin analyysiyhtiö Gartnerin 1,54 miljardia puhelinta.

Gartnerin laskelmat poikkeavat selvästi esimerkiksi Strategy Analyticsin (SA) luvuista. SA:n arvion mukaan viime vuonna myytiin noin 1,43 miljardia älypuhelinta. SA:n mukaan älypuhelinten myynti laski ensimmäistä kertaa ikinä, ja yhtiö pitikin sitä historiallisena käänteenä.

Nyt Gartner kertoo siis aivan toista. Gartnerin mukaan älypuhelinten myynti on toki jämähtänyt käytännössä paikoilleen, mutta viime vuoden neljännellä kvartaalillakin loka–joulukuussa myynti kasvoi vuodesta 2017 kuitenkin 0,1 prosentilla 408 miljoonaan puhelimeen.

Koko viime vuoden voittajaksi Gartner nostaa USA:n ja Kiinan poliittisen kiistan keskiöön nostetun Huawein. Huawei myi viime vuoden aikana lähes 203 miljoonaa älypuhelinta verrattuna vuonna 2017 myytyyn 150 miljoonaan puhelimeen. Muutosta voi luonnehtia merkittäväksi.

Samalla Huawein osuus älypuhelinmarkkinoista on noussut 13 prosenttiin vuoden 2017 vajaasta 10 prosentista. Huawei hengittää nyt myyntimäärissä aivan Applen kannassa, joka Gartnerin arvion mukaan myi viime vuonna 209 miljoonaa puhelinta, jolla se markkinakakkonen 13,4 prosentin osuudella.

Toinen kova kiinalainen nousija oli Xiaomi, joka kasvatti puhelinmyyntinsä 122 miljoonaan puhelimeen vuoden 2017 alta 90 miljoonasta puhelimesta.

Suurin pudottaja oli Samsung, joka toki säilyi edelleen suurimpana älypuhelinmyyjänä, mutta Etelä-Korean ylpeyden markkinaosuus laski vuoden 2017 liki 21 prosentista viime vuoden 19 prosenttiin. Ja puhelinmyynti laski reippaasti alle 300 miljoonan kappaleen.

Kiinnostavaa Gartnerin arvioissa on myös se, että Applen puhelinmyynti romahti ennen kaikkea neljännellä kvartaalilla lähes 10 miljoonalla puhelimella. Applen myynti takkusi pahiten Kiinassa, jossa sen markkinaosuus laski 8,8 prosentiin verrattuna vuoden 2017 vastaavaan aikaan, jolloin markkinaosuus oli 14,6 prosenttia. Apple kärsii selvästi eniten Kiinan ja USA:n välisestä kauppasodasta.

Gartnerin tutkimusjohtaja Anshui Gupta arvioi, että Apple kärsii nyt siitä, että ostajat odottavat entistä innovatiivisempia älypuhelimia eli uusia puhelimia ei osteta enää yhtä herkästi kuin aikaisemmin. Samalla kiinalaiset, mutta myös muut kilpailijat ovat entistä aktiivisempia sekä kalliiden ja keskihintaisten älypuhelinten tarjoamisessa.

Apple ei ole toki yksin markkinaosuuden menetyksessä. Samalla tavalla Samsung on menettänyt markkinaosuuttaan Kiinan, Läntisen Euroopan ja Latinalaisen Amerikan markkinoilla. Guptan mukaan myös Samsungin ongelmana on ollut tuoda tarpeeksi innovatiivisia ratkaisuja huippupuhelimiinsa, joista ihmiset olisivat valmiita maksamaan.

"Huawei on pystynyt säilyttämään asemansa niin Kiinassa kuin Euroopassa ja samalla se on investoinut vahvemmin Kaakkois-Aasiaan ja Oseaniaan sekä Latinalaiseen Amerikkaan ja Lähi-itään", Gupta arvioi.