Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 8.11.2017 12:28 päivitetty 8.11.2017 14:22

Kiinalaismatkustaja Ryan, 33, vietti Helsinki-Vantaan lentoasemalla 30 päivää – "Kokemus erosi Terminaali-elokuvasta"

Finavia
Ryan Zhu vietti 30 päivää Helsinki-Vantaan lentokentällä. Hän toteutti kuukauden aikana erilaisia haasteita, suoritti tehtäviä ja testasi lentokentän palveluja.

Kiinalainen näyttelijä Ryan Zhu viihtyi lentokentällä niin hyvin, että olisi valmis toistamaan kokemuksensa. Finavian markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Siberg on mielissään #LIFEINHEL-kampanjan saamasta kansainvälisestä huomiosta.

Finavian ja TBWA\Helsingin yhdessä kehittämä #LIFEINHEL-sisältömarkkinointikampanja tähtäsi asiakaskokemuksen kehittämiseen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman tunnettuuden kasvattamiseen.

Kampanjan myötä kiinalainen näyttelijä ja sosiaalisen median vaikuttaja Ryan Zhu, 33, muutti 10. lokakuuta kuukaudeksi asumaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Kokeilujakso päättyi keskiviikkona 8. marraskuuta.

Ideana oli, että Ryan kokeilee kuukauden aikana lentokentän palveluja ja testaa omakohtaisesti, miten erityisesti kiinalaisia matkailijoita palvellaan lentoasemalla. Kokemus oli Ryanin mukaan miellyttävä.

"Odotin suomalaisten olevan ujoja ja pitävän etäisyyttä, mutta mielikuvani oli väärä. Kaikki olivat ystävällisiä ja pitivät minusta hyvää huolta. Itse asiassa kentällä tapaamani kiinalaiset matkustajat olivat hiljaisia ja pidättyväisiä suomalaisiin verrattuna", Ryan kertoo.

Kyseessä oli pitkälti sosiaalisen median kampanja. Ryanin seikkailuja oli mahdollista seurata päivittäin Finavian Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Youtubessa sekä Kiinan WeChatissä ja Weibossa. Lisäksi Ryan julkaisi kampanjaa liittyvää materiaalia omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Ryan tapasi kuukauden aikana lentokentällä paljon ihmisiä, joista moni tunnustautui hänen fanikseen. "Tuntuu melkein siltä, että olen tunnetumpi Suomessa kuin Kiinasa", näyttelijänä, tositv-tähtenä ja sosiaalisen median vaikuttajana kotimaassaan tunnetuksi tullut Ryan kertoo nauraen. | Kuva: Finavia

 

Finavian viestintäjohtaja Katja Siberg kertoo, että ajatus kiinalaisen matkailijan vierailusta virisi maaliskuussa sen jälkeen, kun Helsinki-Vantaan lentoasema oli valittu Travellinkin kansainvälisessä kyselyssä maailman parhaaksi lentoasemaksi. Kyselyyn vastasi 65 000 matkustajaa.

"Halusimme pistää itsemme testiin. Ryan pääsi testaamaan käytännössä, olemmeko todella paras lentoasema maailmassa", Siberg sanoo.

Finavia otti riskin

Zhu vietti yönsä lentoaseman yhteyteen rakennetussa pienessä mökissä. Päivisin hän suoritti lentoasemalla erilaisia haasteita ja tehtäviä. Zhu toimi muun muassa baristana, kokeili miten vaihto lennolta toiselle onnistuu 35 minuutissa ja toimi myös lasten kaitsijana.

Asetelma muistuttaa vuoden 2004 Terminaali-elokuvaa, jossa Tom Hanksin esittämä Viktor Navorski joutuu elämään yhdysvaltalaiselle lentoasemalla kuukausien ajan, koska häntä ei päästetä maahan. Zhun mukaan hänen kokemuksensa oli erilainen kuin elokuvassa kerrottu tarina.

"Olin Finavian vieraana, joten kaikki oli minulle ilmaista. Lisäksi minulla oli mahdollisuus lähteä kotiin vaikka saman tien, ellen olisi viihtynyt. Siinä mielessä kokemus erosi Terminaali-elokuvasta", Zhu toteaa.

Tuotanoryhmä seurasi Ryanin seikkailuja päivittäin. Kuvauksissa taltioitua materiaali julkaistiin Finavian ja kampanjan sosiaalisen median kanavissa. | Kuva: Finavia

 

Kampanja oli Katja Sibergin mukaan Finavialle iso panostus ennen kaikkea työn määrässä. Kyse oli investoinnista, jonka suuruusluokkaa Siberg ei halua avata. Päivittäin kampanjan parissa työskenteli 10–20 henkilön tiimi, johon kuului Finavian ja TBWA:n työntekijöitä.

"Tähän on mennyt tuhansia työtunteja. Otimme myös tietoisen riskin. Ryan olisi voinut lähteä pois heti ensimmäisen päivän jälkeen. Näin ei onneksi käynyt. Se olisi merkinnyt sitä, että asiakaskokemuksessamme on todella paljon kehitettävää", Siberg sanoo.

"Tilaa voisi olla enemmän"

Ryanin mukaan asiointi suomalaisissa kaupoissa, ravintoloissa ja muissa lentokentältä löytyvissä palvelupisteissä eroaa Kiinassa saatavasta asiakaskokemusta.

"Kiinassa kaikki paikat tuntuvat hyvin samanlaisilta. Suomessa kaikki on yksinkertaista, mutta silti erilaista ja kokemus on aina hieman erilainen", Ryan vertaa.

Ihmisten ystävällisyys ja kiinnostus tulivat Ryanille yllätyksenä. Hän kohtasi paljon suomalaisia ja muista maista kotoisin olevia matkailijoita, joista moni halusi vaihtaa hänen kanssaan muutaman sanan. Lisäksi hän sai joka päivä postilaatikkoonsa kirjeitä eri puolilta maailmaa.

"Kaikki ovat olleet todella ystävällisiä, kuin yksi suuri perhe. Voisin tulla tänne myöhemmin uudestaan ja asua täällä kolme kuukautta", Ryan kertoo.

Tuliko vastaan jotain, mitä voisi kehittää?

"Palvelut toimivat hyvin, mutta tilaa voisi olla vielä enemmän. Lisäksi olisi hienoa, jos ympäri asemaa olisi pisteitä, joista saa kätevästi kuumaa vettä."

Toteutuvatko Ryanin toiveet jatkossa, Katja Siberg?

"Meillä on Helsinki-Vantaalla menossa 900 miljoonan euron investointihanke. Siitä ensimmäisenä osana on ollut Eteläsiipi, joka avattiin liikenteelle heinäkuussa. Seuraavaksi vuonna 2019 avataan uusi keskusaukio Plaza. Länsisiipeä rakennetaan myös. Kun kaikki on valmista, terminaalialue tulee suurenemaan noin 45 prosenttia. Tilaa on siis ehdottomasti tulossa lisää."

Ryan vietti yönsä lentokentän yhteydessä olevassa pienessä mökissä. | Kuva: Finavia

 

Kansainvälistä kiinnostusta

Ryan suuntaa vielä keskiviikkona Lappiin lomamatkalle vanhempiensa ja jooganopettajansa kanssa. Sen jälkeen hän palaa Pekingiin uuden elokuvan kuvauksin.

Kokeilujakso on päättynyt, mutta kampanja jatkuu vielä. Lopulliset luvut saadaan Katja Sibergin mukaan viimeistään ensi kuun aikana. Jo nyt voi sanoa, että kampanja on onnistunut.

"Hyvältä näyttää. Kyllä tämä on paras kampanjamme tähän mennessä. Hanke on saanut näkyvyyttä kansainvälisissä medioissa, kuten Lonely Planetissa ja CNN:llä. Eräs kiinalaisuutistoimisto Xinhua News Agencyn artikkeli tavoitti 35 miljoonaa kiinalaista", Siberg iloitsee.

Ryan pääsi yhtenä päivänä tutustumaan myös helsingin kaupunkiin. "Se oli yllätys. Aamulla minulle kerrottiin, että voin lähteä käymään kaupungilla", Ryan kertoo. | Kuva: Finavia

 

Kampanjan tavoitteet ja tarpeet asetettiin yhdessä TBWA:n kanssa. Muita yhteistyökumppaneita ovat Finnair, Lumene, Helsinki Marketing, Iittala, Makia Clothing, SSP Finland, HMSHost, Sisco, AVA Room, Clarion Hotel Helsinki Airport, House of Lapland, Suomen Olympiakomitea ja Suunto.

Kampanjaa ovat olleet tuottamassa KLOK Creative Agency, Edelman Public Relations Worldwiden Kiinan toimisto, TBWA\Shanghai sekä kiinalainen Red Bridge Communications.

Onko mahdollista, että #LIFEINHEL-kampanja toteutetaan tulevaisuudessa uudelleen?

"Kokemuksemme mukaan rohkea ja erilainen tekeminen maksaa itsensä markkinoinnissa takaisin. Uusia avauksia tulee, mutta sitä en osaa sanoa, tehdäänkö juuri LIFEINHEL uudelleen", Katja Siberg kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.