Televisio

Hannamiina Tanninen 18.2. 08:54

Kiinan televisiomarkkinoille puskeva Elisa: "Selvitämme ihan vakavasti mahdollisuuksia tehdä yhteistuotantoja"

Suoratoistopalvelun levikin laajentamisen lisäksi Elisan tähtäimessä on sisällöntuotannon aloittaminen Kiinassa.

Elisa allekirjoitti vuoden 2018 heinäkuussa China Broadcasting and Television Median kanssa yhteistyösopimuksen, joka avaa Elisan Nordic TV:lle pääsyn 245 miljoonaan kaapeli-tv-kotitalouteen.

”Viemme Kiinaan Elisa Viihteen tapaista viihdekirjastoa, jossa on pohjoismaisia sisältöjä eli tv-sarjoja, dokumentteja ja elokuvia”, Nordic TV:n johtaja Einari Kanerva kertoo.

”Nordic TV -palvelu aukesi kuluttajille Shenzhenissä syyskuussa. Ensimmäinen uusi provinssi avattiin ensimmäinen helmikuuta ja maaliskuussa tulevat seuraavat provinssit”, hän jatkaa.

Tarkkoja katsojalukuja ei Elisa toistaiseksi kerro.

”On realistista ajatella, että sisältö on pienemmän kohderyhmän asia siellä Kiinassa. Toisaalta Kiinassa taas on paljon katsojia, joten uskomme tämän olevan kaikille järkevää.”

Nordic TV:n kumppani Kiinassa on valtakunnallisten kaapelitelevisioyhtiöiden yhteinen mediayhtiö, joka hankkii ja rakentaa sisältöpalveluja kaapeli tv-yhtiöille.

Kaikki Elisan Kiinan viemä sisältö kuitenkin on suoratoistopalveluissa.

”Syynä on se, että säännöt Kiinassa ovat erilaiset eri palvelumuodoille. Ja suoratoisto on länsimaiselle palvelulle helpompi tapa päästä markkinalle”, Kanerva selventää.

Kiinassa on Kanervan mukaan käytössä kiintiöjärjestelmä, jossa jokaisella toimijalla on tietty kiintiö ulkomaiselle sisällölle. Kiintiön suuruus riippuu toimijan koosta. Luvan hakeminen voi kestää kauankin ja prosessi voi olla pysähdyksissä jopa puoli vuotta.

Lupaprosessin voin kuitenkin kiertää tekemällä yhteistuotannon kiinalaisten kanssa, jolloin niitä ei lasketa ulkomaiseksi sisällöksi. Elisa selvittääkin aktiivisesti mahdollisen yhteistuotannon aloittamista Kiinassa.

”Selvitämme ihan vakavasti mahdollisuuksia tehdä yhteistuotantoja. Tavoitteena meillä olisi löytää muutama projekti, joita lähteä viemään eteenpäin vielä tämän kesän aikana. Me etenemme tässä asiassa niin, että kokeilemme pienesti ja katsomme sitten. Tuotantobudjetit Kiinassa voivat olla kymmenkertaiset Suomeen verrattuna.”

Elisa aikoo myös tuoda vastavuoroisesti kiinalaisia sisältöjä omiin palveluihinsa Suomessa.

”Tulemme lähiaikoina kokeilemaan kiinalaisiakin sisältöjä täällä Suomessa, tämän vuoden aikana. Se voi olla monentapaista sisältöä.”

Vientiprosessin aikana Elisan Kiinan markkinoille tuomia sisältöjä on myös ennakkotarkastettu.

”Sensuuri koskee kaikkia sisältöjä näyttää siltä, että se on enemmänkin tiukkenemaan päin, kuin höltymässä. Esimerkiksi joistain sarjoista piti poistaa muutamia alastomuuteen ja muuhun liittyviä kohtauksia, mihin säännöissä on aika tiukat rajat. Oikeastaan muita haasteita meillä ei ole ollut”, Kanerva kertoo.

Haasteista huolimatta Elisalla nähdään Kiinan markkinoiden potentiaali. Esimerkiksi Suomessakin tunnetut yhdysvaltalaiset suoratoistopalvelut Netflix ja HBO eivät ole kiinalaisten kuluttajien saatavilla.

”Kyseessä on nopeasti kasvava ja kehittyvä markkina. Meitä kiinnosti myös se, että kyseessä ei ole pelkkä vientihanke, eli voimme yrityksenä oppia sieltä paljon ja hyödyntää oppia myös täällä. Joihinkin toisiin markkinoihin verrattuna kilpailu on myös rajoitetumpaa kansainvälisissä sisällöissä.”