Kiinalaiset verkkokaupat rikkoivat jälleen myyntiennätyksiä maailman suurimman ostosjuhlan, sinkkujen päivän aikana. Kiinalaisten verkkokauppajättien Alibaban ja JD.comin itse ilmoittama yhteenlaskettu liikevaihto kohosi 115 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Leijonanosan potista vei Alibaba-konserni, jonka osuus myynnistä oli 74 miljardia dollaria. JD.com joutui tyytymään 41 miljardiin dollariin.

Myyntilukuja varjostivat kummakin yrityksen osakkeiden arvon lasku tiistain ja keskiviikon markkinapäivien aikana kiinalaisten viranomaisten ilmoitettua yllättäen uusista, suunnitelluista teknologiayritysten toimintaa rajoittavista säädöksistä. Keskiviikon markkinapäivänä Hongkongiin listatun Alibaban osakkeen arvo putosi 9,8 prosenttia, JD.comin 9,2 prosenttia, WeChat-alustan omistavan Tencentin 7,4 prosenttia ja puhelinvalmistaja Xiaomin 8,2 prosenttia. Kaikkien osakkeiden arvo on ollut koholla koko torstain markkinapäivän alun ajan.

Yhdysvaltalaisen uutistoimisto CNBC:n arvion mukaan osakkeiden arvo markkinoilla väheni yhteensä 280 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Kiinan viranomaisten mukaan säädösten tarkoituksena on heikentää maan teknologiayritysten monopoliasemaa. Säädösten mahdollisesta sisällöstä ei toistaiseksi ole julkista tietoa.

Ilmoitus uusista säädöksistä tuli noin viikko sen jälkeen, kun Kiinan viranomaiset ilmoittivat että Alibaban pääomistajan mobiilimaksuyhtiö AntGroupin Hongkongiin ja Shanghaihin suunnittelema pörssilistautuminen peruttiin vain päiviä ennen suunniteltua listautumista. AntGroupin markkina-arvoksi arvioitiin ennen listautumista 313 miljardia dollaria. Listautumisen peruuntumisen jälkeen yrityksen arvoksi arvioidaan vain noin puolet, 140 miljardia dollaria. AntGroupin tunnetuin tuote on mobiilimaksualusta AliPay, joka on käytössä myös Suomessa.

Sinkkujen päivän myyntiennätykset ovat Kiinan tärkeä näennäinen voimannäyttö sen kuluttajasektorin voimasta, joten uusien myyntiennätysten tehtailu on tärkeää myös poliittisesti. Ennätyksiin kohonneesta myynnistä ei silti voi vielä tehdä johtopäätöksiä Kiinan kuluttajasektorin palautumisesta. Myyntilukuihin lasketaan verkkokauppajättien koko konsernin myynti, ja esimerkiksi Alibaba on investoinut verkkokauppoihin eri puolilla Aasian kasvavia markkinoita, joten sen myynti ei tule ainoastaan Kiinasta.

Ainakin Alibaba toteuttaa kuluvana vuonna pääpäivän lisäksi sinkkujen päivän kampanjat kahdessa osassa. Ensimmäiset erät tarjoustuotteita tulivat myyntiin kahdessa osassa lokakuun 21. päivän ja marraskuun 10. päivän välillä, ja niiden myynti laskettiin mukaan kuluvan vuoden ennätysmyyntiin. Kiinasta lähtöisin oleva sinkkujen päivän alennuskampanja oli alun pitäen vain vuorokauden mittainen ostosjuhla. Nykyään monipäiväiseksi muodostuneen ostosjuhlan varjolla tehtäviä kuluttajatuotekampanjoita nähdään ympäri maailmaa, myös Suomessa.