Kiinassa markkinoija voi unohtaa Facebookin ja Twitterin , sillä niitä ei Kiinassa ole. Sen sijaan on Weibo ja Renren . Ne ovat Kiinan suurimmat sosiaalisen median kanavat ja niissä on syytä olla läsnä, jos aikoo menestyä paikallisilla kuluttajamarkkinoilla.

Sekä Weibossa että Renrenissä suomalaisella Angry Birds -pelillä on miljoonia faneja. Peliyhtiö Roviolla on kymmenkunta kiinankielistä työntekijää, jotka keskustelevat työkseen kiinalaisten fanien kanssa.

"Olemme sosiaalisessa mediassa aktiivisia ja osallistamme faneja mukaan kehitykseen", Rovion markkinointijohtaja Peter Vesterbacka kertoo.

Rovio on kasvattanut tänä vuonna merkittävästi rooliaan Kiinassa - menestyksellä.

Angry Birds on ladattu Kiinassa nyt yhteensä 50 miljoonaa kertaa, mikä on noin 10 prosenttia pelin kaikista latausmääristä. Rovio uskoo saavuttavansa vielä tänä vuonna Kiinassa sadan miljoonan latauksen rajan.

Kiina on Roviolle toiseksi suurin yksittäinen markkina Yhdysvaltojen jälkeen, mutta kasvu on Kiinassa huomattavasti muita markkinoita nopeampaa.

Kasvussa auttaa uusi yhteistyö Nokian kanssa. Uuden Asha -puhelimen myötä Angry Birds -peli tulee myös S40 -halpapuhelimiin. Tämä avaa pelille valtavan uuden markkinan, sillä miljardista kiinalaisesta kännykänkäyttäjästä 80 prosenttia käyttää juuri edullisia peruspuhelimia.

Kakut mukaan tuotevalikoimaan

Vesterbacka arvioi Rovion pärjänneen Kiinan kuluttajamarkkinoilla niin hyvin siksi, että pienestä maasta tulevalla yhtiöllä ei ole illuusiota Kiinan muuttamisesta. Rovio toimii maassa maan tavalla ja yrittää olla mahdollisimman paikallinen.

"Tavoitteemme on olla kiinalaisempia kuin kiinalaiset itse", Vesterbacka sanoo.

Syyskuussa kun kiinalaiset juhlivat kauniita kuutamoöitä, Rovio julkaisi erityisesti Kiinan markkinoille suunnatun lisäosan peliinsä. Moon Festival -lisäosassa lintujen rekvisiittana on kiinalaisia hattuja, viuhkoja, punaisia lyhtyjä ja taustana on kiinalainen kuutamomaisema. Samaan aikaan kiinalainen kahvilaketju myi vihaisten lintujen mukaan muotoiltuja kakkusia.

Kiinalaisen uuden vuoden aikaan 23. tammikuuta luvassa on jälleen uusi Kiina-lisäosa peliin, Vesterbacka paljastaa. Sosiaalisessa mediassa - siellä Weibossa ja Renrenissä - kiinalaiset itse pääsevät kertomaan, millaisen he pelistä haluaisivat.

Ensimmäinen konttori Shanghaihin

Kiinan merkitystä korostaa se, että Rovio perusti ensimmäisen ulkomaankonttorinsa tänä syksynä Shanghaihin. Tavoitteena on parinkymmenen hengen toimisto, mutta toistaiseksi siellä työskentelee vasta Aasian-johtaja Henry Holm avustajansa kanssa.

"Yritämme saada Shanghain toimiston täyteen iskuun vielä tässä kuussa. Rekrytoimme parhaillaan", Vesterbacka kertoo. Viiden viikon aikana hän on ollut Kiinassa kolme kertaa. Seuraava matka on ensi viikolla.

Tärkeää on myös yhteistyö kiinalaisten medioiden, kuten valtiontelevisio CCTV:n ja paikallisten sanomalehtien kanssa. Rovion yhteistyökumppaneita Kiinassa ovat myös teleoperaattori China Mobile , hakukoneyhtiö Baidu ja suuri internetvideoyhtiö VoDone .

"Brändi avaa meille kaikki ovet, siitä on mielettömästi apua", Vesterbacka myöntää.

Rovio ei ole edelleenkään käyttänyt omaa rahaansa mainontaan, ei Kiinassa eikä muuallakaan. Siitä huolimatta vihaiset linnut näkyvät televisiomainoksissa myös Kiinassa. Mainokset ovat yhteistyökumppaneiden, jotka haluavat lyöttäytyä Angry Birdsin suositun brändin kylkeen. Toistaiseksi mainostetut tuotteet ovat olleet lähinnä matkapuhelimia ja tietokoneita, mutta Rovio suunnittelee yhteistyötä myös muiden kuluttajatuotteiden kanssa.

"Mainostamme peliä muiden rahoilla", Vesterbacka toteaa.

Nuoriso arvostaa aitoa

Kiinan valloituksen alusta alkaen Vesterbacka on hokenut, että yhtiö haluaa olla "Kiinan johtava viihdebrändi" ja "Kiinan kopioiduin brändi".

Rovio ei ole ryhtynyt taistelemaan piraattituotteita vastaan. Päinvastoin, Vesterbackan mielestä olisi harmillisempaa, jos kukaan ei kopioisi. Kopiointi kertoo siitä, miten suuri ja rakastettu brändi Angry Birds Kiinassa on. Mutta virallisten tuotteiden täytyy olla laadukkaampia voittaakseen piraatit.

Vesterbacka esittelee kännykkänsä ruudulta kuvia kopiotuotteista, joita hän on nähnyt kiinalaisessa halpahallissa.

"Näytän nämä meidän tuotekehitysosastolle."

Oheistuotteiden valtavaan kysyntään Rovio yrittää vastata rakentamalla Kiinaan omien myymälöidensä ketjua, joissa yhtiö voi tarjota halpahalleja parempia ostoelämyksiä.

"Kiinassa on iso keskiluokka. Etenkin nuoret kiinalaiset arvostavat brändejä ja haluavat ostaa aitoja tuotteita."

Vesterbacka lupaa ensimmäisen myymälän aukeavan Kiinassakin lähikuukausina. "Täydessä iskussa" pitäisi olla ennen kiinalaista uutta vuotta, koska se on tärkeintä shoppailuaikaa.