Häh?

Laura Kukkonen 19.11.2018 08:48

Kiinteistömaailma nosti Väinö Myllyrinteen ison myynnin kuvaksi – "Koimme, että kuva oli hyvähenkinen"

Antti Mannermaa

Vuonna 1963 kuollut Väinö Myllyrinne oli Euroopan ja hetken aikaa koko maailman pisin mies.

Kiinteistönvälitysyhtiö Kiinteistömaailma hankki Helsingin Sanomien etusivun mainospaikan 2. lokakuuta. Mainoksessaan yhtiö kertoi, kuinka se Etuovi.comin 24. syyskuuta julkaistun tilaston mukaan myy tuplasti enemmän asuntoja markkinakakkoseen verrattuna. Katsojan huomio kiinnittyy erityisesti mainoksen valokuvaan. Siinä esiintyy aikanaan Suomen pisin mies, noin 2,5 metriä pitkä Väinö Myllyrinne huomattavasti lyhyemmän henkilön vierellä. Mainoksessa ei mainita Myllyrinnettä nimeltä.

Vuonna 1963 kuollut Myllyrinne oli myös Euroopan ja hetken aikaa koko maailman pisin mies. 54-vuotiaaksi elänyt Myllyrinne nousi Ylen vuoden 2004 Suuret suomalaiset -äänestyksessä sijalle 12.

Mistä idea printtimainokseen syntyi, Kiinteistömaailman markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo?

”Meillä on vahvasti se näkemys, että asiakkaamme hyötyvät paljosta ja isosta tekemisestä. Sitä kautta meillä säilyy paras tuntuma markkinaan. Mietimme yhdessä mainostoimistomme Ivalo Creativen kanssa, miten aiheen ja viestin voisi konkretisoida yleisölle. Siitä idea syntyi. Mainos tehtiin printin ehdoilla, mutta siinä on tukena myös digitaalisia kanavia. Se pyörii verkkopalvelussamme ja Facebook-mainonnassa.”

Miksi valitsitte mainokseen juuri Väinö Myllyrinteen kuvan?

”Koimme, että kuva oli hyvähenkinen. Pyysimme Myllyrinteen läheisiltä luvan käyttää kuvaa. Olimme heidän kanssaan yhteydessä Ivalon kautta, ja keskustelussa todettiin, että kuvan käyttö tässä yhteydessä on ok.”

Maksoitteko kuvan käytöstä korvausta Myllyrinteen läheisille?

”Palkkiopuolen yksityiskohtiin en mene, mutta he ovat antaneet kuvan käyttöön luvan.”

Myllyrinteen poikkeuksellinen pituus oli seurausta aivolisäkkeen hyvänlaatuisesta kasvaimesta johtuvasta taudista. Pituus aiheutti hänelle monenlaisia terveysongelmia erityisesti hänen ikääntyessään. Nousiko tämä aihe esiin suunnitteluvaiheessa?

”Ajattelimme, että osa yleisöstä ehkä tunnistaa henkilön kuvasta ja osa ei. Mainoksen nähneet ovat pitäneet sitä hyvähenkisenä.”

Mikä oli Kiinteistömaailman mainoksen tavoite?

”Halusimme konkretisoida sen, miten myyntimme pärjää siinä ajanhetkessä. Tavoite on muistuttaa, että kun kodin vaihtaminen on ajankohtainen asia, meidät kannattaa valita pitkän kokemuksemme ansiosta.”

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 19/2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö