Vuonna 2018 perustettu Linear on kiinteistöalaan liittyvä uudenlainen palvelu, joka yhdistää samaan digitaaliseen ympäristöön asuntojen välittäjät, ostajat ja myyjät.

Brändijohtamisen erikoisammattitutkinnon suorittanut Kaisa Karjalainen, 46, vietti vastikään kaksi vuotta vuotta opintovapaalla. Hän opiskeli Lapin yliopistossa palvelumuotoilua, johtamisen psykologiaa sekä laskentatoimea.

Uusi mahdollisuus työuralla avautui osin sattuman kautta. Aiemmin pitkään Kiinteistömaailman markkinoinnissa työskennellyt Karjalainen sai kesällä yhteydenoton aiemmin Kiinteistömaailman toimitusjohtajana työskennelleeltä Tommi Rytköseltä.

Linearin hallituksessa mukana oleva Rytkönen oli havainnut, että kasvuyrityksessä olisi tarvetta markkinoinnille. Karjalaisen oli määrä olla opintovapaalla alkusyksyyn saakka, mutta asiat alkoivat edetä nopeasti.

”Puhuimme sitten ensi kertaa Miro Erikssonin (Linearin toimitusjohtaja) kanssa puhelimessa. Puhelu kesti varmaan tunnin. Sitten pidimme ensimmäisen palaverin, joka kesti kolmisen tuntia.”

”Tämä oli minusta valtavan kiinnostava konsepti, ja löysimme Miron kanssa nopeasti yhteisen näkemyksen. Tuli tunne, että tämä on kortti, joka minun on pakko katsoa”, Karjalainen kertoo M&M:lle.

Hyppäys startuppuolelle on Kiinteistömaailman ohella Kotipizzan markkinointijohtajana työskennelleelle Karjalaiselle loikka tuntemattomaan.

Kasvuyrityksen etuna isompiin organisaatioihin verrattuna on kyky tehdä nopeita päätöksiä ja uudistuksia.

”Tämä on aivan eri maailma. Asioita saadaan aikaan hyvin nopeasti. Ketterä lean-ajattelu on tekemisen lähtökohta. Kasvuyrityksiin varmaan myös ajautuu tietyn tyyppisiä ihmisiä”, Karjalainen arvioi.

Ala digitalisoituu koronan vauhdittamana

Karjalainen kertoo uskovansa, että ala on nyt vahvassa murroksessa. Asuntovälittäjien puhtaan itsemyynnin väliin on tullut uusia digitaalisia ratkaisuja.

Kuluttajille Linear näkyy palvelualusta Dixuna, joka palvelee sekä itsemyyjiä että välittäjän apuun luottavia. Kaikissa Dixun kohteissa palveluun kuuluu virtuaalisisustus ja -esittely.

Virtuaalistailauksessa yhdestä huoneesta tehdään virtuaalinen mallinnus, joka on sisustussuunnittelijan luoma näkemys siitä, miltä kyseinen huone voi eri kulmalla näyttää. Usein tämä tila on olohuone.

”Virtuaalistailauksen pystyy tekemään sekä kalustomattomaan että valmiiksi kalustettuun huoneeseen. Se tuo usein mukanaan uudenlaista perspektiiviä, lisää kiinnostuneiden ostajaehdokkaiden määrää ja lyhentää myyntiaikoja.”

Karjalaisen mukaan keskeistä Linearin toiminnassa on, että yritys pyrkii helpottamaan prosessia kaikkien osapuolten eli myyjän, ostajan ja välittäjän, kannalta.

”Tarjoamme itsemyyjille myös välittäjäpalvelua, vaikka emme ole itse välitysliike. Meillä on kumppanivälittäjiä, joihin lukeutuu isompia alan toimijoita, kuten Remax ja Sp-koti, sekä pienempiä paikallisia välitysliikkeitä. Haluamme olla kaikkien kaveri”, Karjalainen kuvailee.

Erityisesti asunnon ostajille suunnattu virtuaaliesittely on lyönyt koronaviruksen aiheuttaman pandemian myötä kuluvan vuoden aikana Suomessa läpi, Karjalainen kertoo.

”Virtuaaliesittely sisältää myös mittatyökalun, jonka avulla ostaja voi mitata, mahtuuko hänen oma sohvansa asuntoon. Hän voi kurkistella ulos ikkunasta, josta näkee pelkän valokuvan asemasta koko pihan ja ympäröivän alueen.”

”Uskoisin, että tämä on näin korona-aikana asuntonäyttöjen uusi normaali. Ihmiset haluavat tutustua asuntoihin virtuaalisesti, ja mennä katsomaan vain kaikista kiinnostavimmalta tuntuvaa vaihtoehtoa”, Karjalainen sanoo.

Kasvua brändityön kautta

Linearin ensimmäiset vuodet ovat olleet lupaavia. Siitä kertovat muun muassa yhteistyösopimukset Nordean, Ifin, Iskun, Keittiömaailman ja Drop-altaiden kanssa. Virtuaalisisustuksessa hyödynnetään yhteistyökumppaneiden tuotteita.

Drop-altaita, Iskun huonekaluja ja Keittiömaailman ratkaisuja käytetään myytävien kohteen markkinoinnissa, jotta ostajalle voidaan esitellä digitaalisesti, miten tietyt huonekaluvalinnat tai keittiöremontti vaikuttaa asunnon ilmeeseen.

Samalla ostajalle tarjotaan mahdollisuus hankkia kaikki virtuaalisisustuksessa käytetyt yhteistyökumppaneiden tuotteet ja ratkaisut osana asuntokauppaa.

Markkinointitoimenpiteet käynnistyvät konkreettisesti, kun Linear saa valmiiksi pian käynnistettävän tutkimuksen, jossa haetaan insighteja. Kohderyhmänä ovat periaatteessa kaikki asunnon myyjät, mutta erityisen suuri mielenkiinto kohdistuu itsemyyjiin.

”Itse tuon mukanani brändirakennusosaamista, toimialatuntemusta sekä vahvaan dataan luottamista”, Karjalainen toteaa.

Juuri dataan luottaminen oli Karjalaisen mukaan se viisastenkivi, jolla Kotipizzan brändi luotiin aivan uuteen uskoon. Viime vuodet vahvassa kasvussa porskuttanut pikaruokabrändi on profiloitunut myös vastuullisena toimijana ja aktiivisena ruokakeskustelijana.

”Datan kautta saadut insightit sekä parempi ymmärrys kohderyhmistä olivat siinä avainasemassa. Keskeisenä oppina esille nousi, että kaikille kaikkea on sama kuin ei kenellekään mitään. Tämä on syytä muistaa”, Karjalainen korostaa.

Linearin henkilöstön lukumäärä on tällä hetkellä 19. Viime vuoden liikevaihto oli 175 000 euroa. Tappiota kertyi investointien ja tuotekehityksen seurauksena 265 000 euroa. Kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon liikevaihto rikkoi jo viime vuoden liikevaihdon, ollen noin 250 000 euroa.