Markkinointi

Ville Perttula 21.9. 10:31

Kilpailu herätti taksiyhtiöt markkinoimaan – Taksi Helsingin Jari Kantonen: "Onhan tämä markkinointi aika uutta"

Kimmo Haapala
Taksi Helsinki on tällä hetkellä myynnissä. Toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo, että myyntipäätöksen tekevä yhtiökokous on tarkoitus järjestää loka–marraskuun aikana.

Uusi liikennepalvelulaki kiristää kilpailua ja lisää taksiyhtiöiden markkinointipanostuksia. Taksi Helsinki panostaa mielikuvamarkkinointiin.

Heinäkuun ensimmäinen päivä muutti suomalaista taksiliikennettä. Uuden liikennepalvelulain myötä taksien määrän, hintojen ja toiminta-alueiden sääntely vapautui. Kilpailu on heinäkuun alusta asti ollut vapaata.

Kilpailu vaikuttaa tänä vuonna myös taksiyhtiöiden markkinointiin, ja kampanjoita on jo nähtykin. Esimerkiksi Lähitaksi pyöräytti heinäkuussa Maksa mitä haluat -kampanjan, jonka avulla yhtiö halusi konkretisoida kyytien hinta-laatusuhdetta ja uuden lain voimaantuloa.

Cabonline Finlandin toimitusjohtaja Topi Simola toteaa, että laki muutos vaikuttaa taksialan markkinointiin voimakkaasti. Alan markkinointipanostukset kasvavat hänen mukaansa tänä vuonna.

Cabonlinen markkinointipanostusten suuruutta Simola ei kerro, mutta hän toteaa niiden yhdeksänkertaistuneen viime vuodesta. Cabonline tavoittelee Suomessa noin 40 miljoonan euron liikevaihtoa tänä vuonna.

Cabonline Finlandin toimitusjohtaja Topi Simola kertoo, että yrityksen tavoite on olla "yli tuhannen auton yhtiö". Tällä hetkellä Cabonlinella on 256 autoa. Kesäkuussa lanseerattu Fixutaxi laajeni elokuussa Ouluun. | Kuva: Kimmo Haapala

"Lakimuutos on vaikuttanut täydellisesti meidän markkinointiimme. Näitkö ennen taksimainoksia? Nyt vanhatkin toimijat ovat heränneet siihen. Yön yli tapahtui muutos.”

Simolan mukaan lakimuutos pakottaa myös vanhat toimijat ajattelemaan kuluttajaa uudella tavalla.

”Nyt katse kiinnittyy asiakkaaseen eri tavalla. Lentokentällä ihailin, miten perinteiset toimijatkin olivat ovet auki ja kuljettajat auton ulkopuolella kutsumassa matkustajia omaan jonoonsa. Oli mahtavaa nähdä, että ala taipuu kuluttajan edessä.”

Lakimuutos on ajanut myös Cabonlinen suunnittelupöydän ääreen. Yhtiö julkaisi Fixutaxi-nimisen sovelluksen kautta toimivan palvelun jo kesäkuun alussa kuukautta ennen lakimuutoksen voimaantuloa.

Myös Kovanen-taksibrändin omistava Cabonline Finland avasi Fixutaxi-palvelun elokuussa Oulussa.

"Onhan tämä markkinointi vielä aika uutta"

Välityspalveluyhtiö Taksi Helsinki teki vuodenvaihteessa päätöksen, että se haluaa olla ”vähän erilainen taksiyhtiö”.

Yhtiön toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo, että erilaisuutta korostetaan erilaisten kumppanuuksien ja yhteistyökuvioiden avulla.

Taksi Helsinki on ollut sponsoroimassa muun muassa Helsinki Pridea, ja syksyllä yhtiö näkyy hyväntekeväisyystapahtuma Nenäpäivän yhteydessä.

Mielikuvat ovat Kantosen mukaan tärkeitä, sillä niillä jäädään ihmisten mieliin taksitolpalla.

”Haluamme tehdä enemmän mielikuvamarkkinointia, koska siten pääsemme mukaan ihmisten arkeen. Siinä vaiheessa on vähän myöhäistä markkinoida, kun taksitolpalla on rivissä kaksi mustaa Volvoa ja Mersua. Tämän vuoksi ihmisillä pitää olla meistä hyvä mielikuva.”

Taksi Helsinki on markkinoinut itsenään kolme vuotta. Kantosen mukaan ”Siellä missä sinäkin”-mainoslause on koristanut linja-autojen periä ja näkynyt hyvin katukuvassa.

Kantosen mukaan yhtiö haluaa viestiä saavutettavuuttaan. Se painottaa olevansa luotettava ja turvallinen valinta ja sitä, että taksit ovat paikalla kolmessa neljässä minuutissa.

”Onhan tämä markkinointi aika uutta. Olemme tehneet ihan perusjuttuja. Nyt markkinoinnin tarve nousee erilaisiin sfääreihin. Toki se aiheuttaa kustannuspaineita. Ei vapaassa kilpailussa pärjää, ellei ole näkyvillä."

Lue koko juttu taksiyhtiöiden markkinoinnista uudesta Markkinointi & Mainonnasta (16/2018).

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.