Toimistot

M&M 4.10.2016 07:03

Kilpailu luovista tekijöistä kiristyy: Mainostoimisto muutti kuukaudeksi Kreikkaan

Samu Hupli
G-Worksin huvila Kreikassa lokakuun ajan.

Luovien alojen toimistot käyvät osaavasta ja nuoresta työvoimasta kovaa kilpailua. Henkilöstön sitouttamiseen ei mainostoimisto G-Worksin mukaan pelkkä palkkanauha ja Mocca Master riitä.

Mainostoimisto G-Works pakkasi kimpsunsa ja henkilöstönsä ja muutti kuukaudeksi Kreikkaan.

Toimitusjohtaja Jarmo Keto kertoo lähtöhetkellä maanantaina lentokoneesta, että taustalla on halu sitouttaa henkilöstöä.

”Alamme on tyypillisesti sellainen ala, että osaavista nuorista tekijöistä on huutava pula ja hirveä kilpailu. Yritysten täytyy jollakin tavalla pystyä profiloitumaan ja näyttäytymään sillä tavalla, että ne erottuvat joukosta”, Keto kommentoi M&M:lle.

Keto toteaa, ettei G-Works suinkaan ole ensimmäinen yritys, joka tällaista tekee. Hekin saivat idean pari vuotta sitten lehtijutusta, jossa kerrottiin videopelejä kehittävän Yousicianin tehneen samanlaisen liikkeen aiemmin.

”Hetki mietittiin ja todettiin, että miksi ihmeessä emme tekisi. Olemme aika nuoria ihmisiä, meillä on vielä mahdollisuus tehdä tällaista”, Keto kertoo.

Kedon mukaan moni yhtiö kilpailijat mukaan lukien siirtävät pieniä osia ja toimintoja ulkomaille.

”Pidetään esimerkiksi jotain retriittejä tai workshoppeja. Harvat kuitenkaan tekevät tämmöistä, että siirretään koko roska”, Keto sanoo lentoemännän kuuluttaessa kreikaksi taustalla.

Keto kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet tempauksen hyvin vastaan.

”Hieman pelotti viestittää asiakkaille. Mietin ajattelevatko he tästä, että työt jää tekemättä tai jollain lailla laiminlyödään velvoitteita heitä kohtaan. Meille on lähinnä näytetty peukkua, että hyvä meininki, hyvä juttu että pystytte tekemään jotain tällaista.”

G-Worksissa on kymmenen henkilöä töissä. Reissuun lähti kaikkiaan 15 henkilöä kun perheen sai ottaa mukaan. Ihan kaikki eivät kuitenkaan ole koko kuukautta kohteessa.

”Kyllä tässä hyvin pitkälle kyse on siitä, että sitoutetaan henkilöstöä. Tehdään jotain mukavaa yhdessä ja samalla luodaan tunnetta siitä, että ollaan mukana jossakin isommassa jutussa”, Keto kuvailee tempauksen motiiveja.

Kedon mukaan virkistystoiminta kuuluu alalla olennaisena osana työhön.

”Emme ajattele niin, että on selkeästi työ ja vapaa-aika. Enemmän mietimme, että miten järjestämme koko elämämme tavalla, jolla voimme tehdä jotakin arvokasta, joka vie meitä eteenpäin ja tuntuu mukavalta.”

Nuorista ammattilaisista kiinni pitäminen vaikuttaa olevan jotakin, joka pitää ottaa tosissaan.

”Hyviä ohjelmistosuunnittelijoita vaaditaan tällä hetkellä hyvin paljon – siis todella, todella paljon. Meidän koulutusjärjestelmämme ei ole ollenkaan kiinni arjessa tai siinä, minkälaista osaamista oikeasti alalla tarvittaisiin”, Keto kritisoi.

Hänen mukaansa tilannetta hankaloittaa se, että ala muuttuu nopeasti. Jos koulutus kestää kolmesta neljään vuotta, niin sinä aikana asiat ovat muuttuneet niin paljon, että asiat joita opiskelijoille opetetaan, ovat jo valmiiksi vanhentuneita.

”Eli tämä homma kysyy todella paljon harrastuneisuutta”, Keto lisää.

”Tarvitaan ennen kaikkea ihmisiä, jotka ovat itse motivoituneita kehittämään omaa ammattitaitoaan eteenpäin. Ihmisiä, jotka eivät suhtaudu työhön sillä tavalla, että minä menen kahdeksalta töihin ja lähden sieltä neljältä pois. Niistä ihmisistä on tällä hetkellä hirveä huuto”, Keto sanoo.

Kedon mukaan Kreikan-projektiin on laitettu lähes 1 000 työtuntia. Lähinnä verkkosivujen kehittämistä tekevä yhtiö joutui ratkaisemaan monta työhön liittyvää haastetta, esimerkiksi miten toimia tehokkaasti heikkojen tietoliikenneyhteyksien päästä.

”Tässä vaiheessa tuntuu hyvältä, mutta katsotaan miten tämä lähtee toimimaan”, Keto kommentoi lopuksi kun lentoemäntä alkaa jo vaatia häntä sulkemaan puhelimen.

Se onko siirto kaiken arvoista, selviää Kedolle kuukauden päästä.