>> Kunnat kilpailevat jälleen parhaasta markkinointiteosta 8. toukokuuta ratkeavissa Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuissa. Toista kertaa järjestettävä kilpailu on uudistunut viime vuodesta, esimerkiksi kilpailusarjojen määrä on noussut kahdesta kolmeen.

Myös sarjajaottelu on mennyt uusiksi. Vuosi sitten kunnat kilpailivat matkailu- sekä kunta-, seutu- ja aluesarjoissa, mutta nyt kilpailu on jaettu kilpailukyky-, matkailu- ja rekrytointisarjoihin.

- Halusimme kiinnittää huomiota kuntakentän ajankohtaisiin asioihin, Suomen Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä perustelee uutta jakoa.

Hänen mukaansa rekrytointi- ja kilpailukykykysymyksistä on tullut kuntakenttään kohdistuvien muutospaineiden vuoksi entistä tärkeämpiä. Matkailu taas on monille kunnille perinteistä markkinoinnin aluetta.

Netin käyttö yleistyy

Kilpailutöitä SM-kilpailuihin lähetettiin tänä vuonna yhteensä 60, mikä on hitusen viime vuotta enemmän. Niistä kilpailun shortlistalle valikoitui kymmenen kilpailukyky-sarjaan sekä viisi työtä rekrytointi- ja matkailusarjoihin.

Seppälä kuvaa kilpailun yleistasoa hyväksi, vaikka selvät huipputyöt jäivätkin puuttumaan.

- Mukana on hyvin tasokasta ja innovatiivista, usein pienellä budjetilla toteutettua mainontaa, Seppälä summaa.

Mediavalinnoissa kunnat nojaavat edelleen esitteiden ja ulkomainonnan tapaisiin perusratkaisuihin, joskin internetistä on tullut pysyvä osa yhä useampien kuntien markkinointimixiä.

Yhteistyötä ei hyödynnetä

Kilpailussa nousi esille myös tapauksia, joissa kunnat markkinoivat itseään tekemisen ja omatoimisten tapahtumien avulla. Tämä voi Seppälän mukaan olla hyvin näkyvää ja tuloksellista etenkin pienissä yhteisöissä.

Seppälä peräänkuuluttaa tehokkaampaa yhteistyötä sekä alueellisesti että kuntien sisäisten toimijoiden kesken.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun pääpalkinto on 50 000 euron suuruinen kampanja kilpailukykysarjan voittajalle. Matkailu- ja rekrytointisarjojen parhaat palkitaan 25 000 euron kampanjalla.

Jari Seppälän mukaan summa tuo huikean lisän keskikokoisen kunnan normaaliin markkinointibudjettiin.

- Isojen kaupunkien tai seutukuntien kehittämisyhtiöiden kampanjoissa puhutaan usein sadoista tuhansista euroista, miljoonistakin pidemmällä aikavälillä. Niissä se ei ole mikään lottovoitto, mutta merkittävä lisä sinänsä.