Markkinointiyhteistyö

M&M 26.1.2017 08:19

Kimi Räikkönen ryhtyy suomalaistuotteen brändilähettilääksi – "Hienoa päästä mukaan auttamaan"

Gianluca Moggi
Kimi Räikkönen (oik.) on yksi tunnetuimmista suomalaisista maailmalla.

Oy Hartwall Ab ja Kimi Räikkönen sopivat tammikuun puolivälissä monivuotisesta yhteistyöstä.

Kimi Räikkönen tulee mukaan tukemaan Hartwall Original® Long Drink -juoman maailmanvalloitusta. Formulatähden kanssa alkava yhteistyö tukee Hartwallin julkaiseman tiedotteen mukaan yhtiön kasvutavoitteita ja lonkeron tunnettuutta vientimaissa, etenkin Aasiassa.

Hartwall Original Long Drink on suomalaisille tuttu onkero, jota valmistetaan edelleen alkuperäisen vuoden 1952 reseptin mukaan suomalaisesta ginistä ja greipistä. Original Long Drink on jo pitkään ollut Alkon myydyin tuote. Kimi Räikkösen kanssa solmitun yhteistyön tavoitteena on tehdä aitoa lonkeroa yhä tunnetummaksi maailmalla. Yhteistyö tulee painottumaan Original Long Drinkin tunnettuuden rakentamiseen sekä tutuilla markkina-alueilla että uusissa vientimaissa.

Hartwallin aitoa lonkeroa myydään nyt noin 15 maassa ja uusia markkina-avauksia on saatu tehtyä. Viimeisimpänä juoman myynti laajeni yhtiön mukaan Japaniin, Taiwaniin ja Hong Kongiin.

"Vienti on tärkeä osa Hartwallin kasvustrategiaa ja panostamme siihen merkittävästi tulevina vuosina. Original Long Drinkin vienti on alkanut lupaavasti useilla markkinoilla, ja tuotteen ainutlaatuisuus kiinnostaa. Uskomme, että yhteistyö Kimin kanssa tekee lonkeron entistä tunnetummaksi etenkin Aasiassa ja avaa markkinoita myös muille brändeillemme", kertoo Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen.

Yhteistyö syntyi Räikkösen aloitteesta

Hartwallin mukaan kumppanuus Räikkösen kanssa on erityisen positiivinen asia, sillä yhteistyö syntyi vuoden 2007 F1-sarjan maailmanmestarin toiveesta.

"Suomalaiset ovat omintakeinen kansa. Ihmiset ovat rehellisesti juuri sellaisia kuin ovat ja täällä myös jokainen saa olla oma itsensä. Kimi Räikkönen on tästä loistava esimerkki, ja vielä hienompaa on se, että yhteistyö alkoi Räikkösen omasta aloitteesta. Kimi on täydellä sydämellä mukana viemässä lonkeroa maailmalle”, Hartwall Original Long Drinkin tuotepäällikkö Eeva Ignatius sanoo.

Räikkönen itse korostaa lähtevänsä mukaan vain sellaisten tuotteiden markkinointiin, jotka hän itsee näkee potentiaalisina.

"Haluan lähteä mukaan vain sellaisiin projekteihin, joihin uskon täysin ja joiden takana voin seistä. Hartwallin lonkero ansaitsisi paikkansa Suomen kansallisjuomana, sillä vastaavaa ei löydy maailmalta. Lonkeroa voimme ylpeänä esitellä ulkomaalaisille, ja on hienoa päästä mukaan auttamaan suomalaisen klassikon maailmanvalloituksessa", Räikkönen toteaa.

Harwall Original Long Drink kehitettiin alunperin vuoden 1952 Helsingin olympialaisiin helpottamaan baarimikkojen työtä janoisten turistien palvelemisessa. Harwall Original Long Drinkin nykyinen pakkausdesign symboloi Helsingin Olympiastadionin juoksuradan raitoja ja muistuttaa meitä siitä, mistä aito lonkero sai alkunsa.

"Hartwallin aidolla lonkerolla on erityinen paikka suomalaisten sydämissä. Monet jopa kutsuvat sitä Suomen kansallisjuomaksi, sillä lonkero on maailmalla uniikki juomatyyppi, joka on saanut alkunsa Suomesta", Ignatius kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö