Kirjat

Ville Perttula 24.8. 09:15

Kimi Räikkösestä kertova kirja myytiin loppuun – kustantajan ainoa markkinointitempaus on ollut tiedotustilaisuus

Kimmo Haapala
Kimi Räikkönen elokuussa 2018.

Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjasta tuli hetkessä Siltalan myydyin kirja. Kustannusyhtiö kertoo, että kirjan markkinointi on ollut vielä vähäistä.

F1-kuljettaja Kimi Räikkösestä kertova Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjasta tuli hetkessä syksyn kulttuuritapaus.

Kirjaa tilattiin ennakkoon 50 000 kappaletta, mikä on enemmän kuin mitään muuta suomalaista kirjaa.

Kustannusosakeyhtiö Siltalan markkinoinnista ja myynnistä vastaava Arto Forstén kertoo M&M:lle, että Kari Hotakaisen kirjoittamasta kirjasta tuli saman tien kustantamon myydyin teos. Forstén toteaa, että kirja on tällä hetkellä loppuunmyyty. Joistain kaupoista sitä vielä löytyy, hän lisää.

”Tiesimme, että kirja kiinnostaa. Se on kuitenkin yllättänyt, että kirja myytiin kaupoistakin loppuun niin nopeasti. Se on positiivinen ongelma. Näin suurta kysyntää ei pysty ennustamaan. Maanantaina teimme päätöksen, että kirjasta tulee uusi painos.”

Arto Forstén | Kuva: Florencia Quesada

Tähän mennessä Siltalan myydyin kirja on ollut Juice Leskisestä kertova Risainen elämä, jota on myyty hieman alle 50 000 kappaletta.

Forsténin mukaan Räikkösestä kertovan kirjan markkinointi ei ole vaatinut erikoisia ponnisteluja. Toistaiseksi ainoa Siltalan operoima markkinointitempaus on ollut tiedotustilaisuus, joka sai Suomen mittakaavassa reippaan määrän mediahuomiota.

Myös kansainvälinen lehdistö on ollut kiinnostunut kirjasta. Esimerkiksi uutistoimisto Reuters on huomioinut kirjan.

Vaikka Siltala ei ole mainostanut kirjaa, jälleenmyyjät ovat. Tuntematon Kimi Räikkönen on näkynyt kirjakauppojen mainoksissa.

”Teemme pääosin b-to-b-myyntiä, joten pyrimme tekemään markkinointia jälleenmyyjien kanssa. Heidän kanssaan sovitaan, missä näymme ja miten toimimme. Kirja-alan kannalta suurimmat myynnit, isänpäivä ja joulu, ovat edessä ja sinne olemme suunnittelemassa kampanjointia. Toistaiseksi meillä on ollut vain tiedotustilaisuus. Tulossa on omaa [Siltalan] markkinointia ja lisää jälleenmyyjien kanssa tehtävää markkinointia.”

Forstén kuvailee, että kirjan markkinointiin käytettävää budjettia isoksi, mutta tarkkaa euromäärää hän ei kerro.

”Jos kirjaa on ennakkoon myyty kymmeniä tuhansia, totta kai meillä on silloin isompi budjetti kuin normaalitapauksissa. En voi verrata tätä suoraan muihin tapauksiin. Jotkut tuotteet vaativat markkinointia, jotta niitä myydään. Toiset kirjat taas vaativat tiedotusta, jotta niitä myydään.”

Kirjan oikeudet on myyty 10 maahan muun muassa Japaniin, Kiinaan, Italiaan, Puolaan ja Saksaan. Ruotsinkielinen versio ilmestyi yhtä aikaa suomenkielisen version kanssa. Isossa-Britanniassa kirja ilmestyy lokakuussa Simon & Schusterin kustantamana. Forstén ei uskalla arvailla, miten kirja voi menestyä ulkomailla. Tällä hetkellä on kuitenkin varmaa, että Tuntematon Kimi Räikkönen on Siltalan kansainvälisesti menestynein teos.

Simon & Schusterin kustantaja Ian Marshall on kommentoinut, että teoksesta povataan Minä, Zlatan Ibrahimovic -kirjan tapaista kansainvälistä hittiä. Talouselämän mukaan kustantamo on maksanut kirjan oikeuksista kuusinumeroisen ennakkomaksun.

”Henkilökohtaisesti ei ole odotuksia [kansainvälisestä myynnistä]. Englanninkielisellä versiolla on toki kaikki edellytykset menestyä, koska kielialue on suuri. Vaikea ottaa asiaan kantaa vielä”, Forstén kertoo.

”Brittikustantamon maksama ennakko kuitenkin kertoo siitä, että he uskovat tähän kirjaan.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.