Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla.

Viime vuonna Kinkkutemppuun osallistui 185 000 suomalaista kotitaloutta. Tänä vuonna tavoite on kasvattaa osallistujamäärä vähintään 200 000 kotitalouteen.

Aiempien vuosien tapaan kampanja muistaa vähävaraisia perheitä tukevaa Hope ry:tä rahalahjoituksella.

Kemianteollisuuden viestinnästä vastaava johtaja Susanna Aaltonen on iloinen siitä, että suomalaiset halusivat lähteä talkosiin mukaan jo neljäntenä peräkkäisenä jouluna.

”Kyllä se kertoo siitä, että suomalaiset ovat todella ottaneet Kinkkutempun omakseen. He haluavat osallistua ja tehdä hyvää, edistää kiertotaloutta omassa elämässään”, Aaltonen kertoo M&M:lle.

Kolmena jouluna Kinkkutempun kautta on kierrätetty yhteensä yli 100 000 kiloa rasvajätettä. Joulun aikana paistinrasvat voi toimittaa keräyspisteisiin, josta ne lajitellaan ja rasvoista valmistetaan Neste MY uusiutuvaa dieseliä.

Kinkkutemppu avaa paistinrasvoille 218 keräyspistettä ympäri Suomen. Keräyspisteitä löytyy K-ruokakauppojen yhteydestä, Neste-asemilta ja joidenkin kuntien jäteyhtiöiden keräyspisteiltä. Keräyspisteet avautuvat 21.12.2019, ja keräys päättyy 7.1.2020.

Paistinrasva tulee tuoda keräyspisteeseen pahvisessa rasiassa kuten tyhjässä maitotölkissä. Lasi- tai metallipurkit eivät sovellu rasvan keräykseen.

Yhdestä rasvakilosta saatavalla määrällä dieseliä ajaa noin kolme kilometriä. Tämä tarkoittaa, että Kinkkutempun kolmen vuoden aikana kierrättämästä rasvamäärästä valmistetulla Neste MY uusiutuvalla dieselillä voisi ajaa esimerkiksi 250 kertaa Hangosta Nuorgamiin.

Neste voi valmistaa uusiutuvaa dieseliä lähes mistä tahansa jäterasvasta tai kasviöljystä. Kierrätykseen kelpaavatkin kinkun paistinrasvan lisäksi myös esimerkiksi kalkkunan, kalan tai muiden jouluruokien paistinrasvat.

Joulu on perinteiden mukaisesti hyvän tahdon aikaa, jolloin ihmiset saavat hiljentyä ja viettää aikaa omien läheistensä kanssa. Kinkkutemppu istuukin Aaltosen mukaan joulun aikaan saumattomasti.

”Hyvän tekeminen istuu erinomaisesti joulun teemaan, ja siitähän Kinkkutempussa on kysymys. Rasvajätteen voi kierrättää fiksusti ja ympäristöä säästäen”, Aaltonen toteaa.

Hanketta markkinoidaan Susanna Aaltosen mukaan ensisijaisesti ansaitun median ja järjestävien tahojen omien kanavien kautta.

”Somella ja yhteistyöllä on iso rooli. Mukanahan on kaikkiaan 14 erikokoista toimijaa monelta yhteiskunnan sektorilta. Kinkkutemppu.com ja Kinkkutempun FB-sivut kokoavat kampanjatiedon yhteen.”

Kinkkutemppu toteutetaan 14 eri toimijan yhteishankkeena. Yhdessä Kemianteollisuuden kanssa Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP.