Kisat

Anna Juvonen 23.3.2012 07:36 päivitetty 4.2.2016 10:22

Kiosked kimmahti Grand Onen voittoon

Kiosked pokkasi Grand Onen Grand Prix’n torstaina Circuksessa.

M&M:n ja Re: Median järjestämän Grand One -digimediakilpailun Grand Prix’n nappasi Kiosked, joka palkittiin myös kisan parhaana b-to-b-palveluna.

”Kärki on kansainvälisyyden suhteen kapea, mutta terävä. Parhaista töistä näkee, että ne on tehty koko maailmaa eikä vain Suomea varten, varsinkin palvelupuolella”, sanoo kisan päätuomari, Ali Consultingin toimitusjohtaja Antti Isokangas.

Isokankaan mukaan Kioskedissa yhdistyy onnistuneesti verkkokauppa, joukkoistaminen ja sisällöntuotannon uudet kehityssuunnat.

”Hyvät työt vastaavat median ja markkinoinnin trendeihin, mutta kaikkein parhaimmissa töissä pyritään luomaan niitä trendejä.”

Isokankaan mielestä on positiivista, että kilpailutöissä käytetään monia välineitä aikaisempaa tehokkaammin yhdessä, vaikka sarjarajat tuottivat haasteita tuomareille. Tänä vuonna kisassa oli mukana kaksi uutta mobiilisarjaa: paras mobiilikampanja ja paras mobiilipalvelu.

Vuoden yrityksenä palkittiin Dagmar, joka vakuutti tuomariston osoittamalla mikä vaikutus on sopivalla yhdistelmällä luovuutta ja euroja.

Kisaan osallistui tänä vuonna kaikkiaan 212 työtä, joista shortlistalle ylsi 56 eri työtä.

Kilpailun voittajat julkistettiin palkintogaalassa torstaina 22. maaliskuuta. Katso kuvagalleria gaalasta.

Grand One voittajat

GRAND PRIX

Työn nimi: Kiosked

Asiakas: Kiosked

Tekijät: Hasan Development, Hasan & Partners, Idean

VUODEN YRITYS

Dagmar

PARAS KULUTTAJILLE SUUNNATTU PALVELU

Työn nimi: Tinkercad

Asiakas: Tinkercad

Tekijät: Tinkercad

Perustelut: Palvelu innosti tuomaristoa yksimielisesti. Matkansa alussa oleva palvelu mahdollistaa uuden teknologian tuomisen jokaiseen kotiin. Tämä globaalisti uniikki ja valtavan potentiaalin omaava palvelu on jo herättänyt merkittävästi kansainvälistä huomiota, eikä syyttä.

PARAS B-TO-B-PALVELU

Työn nimi: Kiosked

Asiakas: Kiosked

Tekijät: Hasan Development, Hasan & Partners, Idean

Perustelut: Rohkeasti erilainen, uusi idea. Aidosti iso idea, joka skaalautuu joka bisnekseen ja joka mantereelle, sekä b2b-liiketoimintaan että b2c:hen. Sisäänrakennettu liiketoimintamalli ja ansaintalogiikka. Luo digitaalisen markkinoinnin tulevaisuutta. Ei ole jäänyt vain idean tasolle, vaan myös toteutus ja tulokset vakuuttivat. Hienoa, että ei olla lähdetty näpertämään toteutusta itse, vaan otettu mukaan eri alojen asiantuntijoita. Saavuttanut nopeasti vaikuttavia tuloksia.

PARAS DESIGN

Työn nimi: Flow Festival

Asiakas: Flow Festival

Tekijät: Byroo, Tsto, Santtu Mustonen

Perustelut: Voittajatyössä on tehty rohkeita ratkaisuja sekä visuaalisuuden että sisällön esiin tuomisen suhteen. Näin on onnistuttu luomaan kokonaisuus, jolla on ollut merkittävä vaikutus ei vain nousevan suomalaisen sukupolven elämyksiin ja kokemuksiin, vaan myös kansainvälisesti tarkasteltuna.

Tekijöiden intohimo ja perusteellinen paneutuminen toteutukseen ovat luoneet käyttäjilleen perusteltua sisältöä, joka on design-mielessä funktionaalinen, itseään useissa eri alustoissa manifestoivaa ja sopivasti käyttäjää haastavaa.

Näin ollen päätös oli selkeän yksimielinen – yhdellä poikkeuksella. Yksi tuomariston jäsen jääväsi itsensä päätöksenteosta kokonaan. Tästä huolimatta voittajaksi nousi yksi ylitse muiden

PARAS SOSIAALISEN MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN

Työn nimi: Vuoden Herkku 2011

Asiakas: Hesburger

Tekijät: Satumaa

Perustelut: Pitkäkestoinen kampanja, joka vaikutti yrityksen koko toimintaan, tuotekehitykseen ja asiakassuhteeseen. Sosiaalinen media keskeisenä osana kokonaistoteutusta. Idea toteutettiin rohkeasti loppuun saakka. Paras strategia, paras toteutus.

PARAS UX-DESIGN

Työn nimi: Tinkercad

Asiakas: Tinkercad

Tekijät: Tinkercad

Perustelut: Kiinnostava, helppo ja hauska - tuomaristoa otti mahasta tämä huikea suomalainen innovaatio! Nerokas luova idea voimaannuttaa käyttäjää onnistumisten kautta - oman edistymisen huomaaminen palkitsee ja koukuttaa jatkamaan käyttöä. Erinomainen toteutus, jonka kehittämistä tuetaan jatkuvalla käyttäjätestauksella. Globaali strategia antaa uskoa siihen, että tässä ollaan tekemässä suomalaista menestystarinaa. Tuloksista käy nyt jo selväksi, että palvelu innostaa ihmisiä kaikkialla maailmassa.

PARAS MOBIILIKAMPANJA

Työn nimi: K-ruokakauppojen tarjoukset ja reseptit iPadissä ja iPhonessa

Asiakas: Ruokakesko

Tekijät: Sanoma News, Markkinointiviestintä Dialogi, Mearra, Richie, 2General, Leiki

Perustelut: Mainoskampanja tuo kuluttajille tutun mainonnan kattokonseptin luontevasti mobiiliin. Kampanja hyödyntää valitun median tarjoamaa innovatiivista ja uudenlaista rich media -mainosformaattia rohkealla ja optimaalisella tavalla. Arjen pulmatilanteisiin ratkaisuja tarjoava konsepti kannustaa käyttäjän ja mainoksen väliseen interaktiivisuuteen.

PARAS MOBIILIPALVELU

Työn nimi: Scoopshot

Asiakas: P2S Media Group Inc.

Tekijät: Idean, Nordkapp, Exove, Exove Design, Latomo Design, Ezpa, Lingsoft, Rakettitiede, Kinetik, Partaheikki Technologies, Tesnet, Ixonos

Perustelut: Uniikki liiketoimintakonsepti jonka keskiössä aidosti mobiili. Palvelussa yhdistyy innovatiivisuus mobiilialustan hyödyntämisessä erittäin tyylikkääseen toteutukseen. Palvelu synnyttää uusia ansaintamahdollisuuksia kolmansille osapuolille.

PARAS KULUTTAJAKAMPANJA

Työn nimi: Makuparit

Asiakas: Oy Gustav Paulig Ab

Tekijät: Robot, Toinen Helsinki, SEK & Grey

Perustelut: This campaign nailed it. Don’t try to make your consumers do something they are not already doing. Instead make yourself relevant in what they are doing. But everyone talks about engaging the consumers with meaningful conversation. How many really walks the talk? This campaign walked all the way. Getting consumers, and even hard to reach bloggers, excited about the product. A product that is quite mundane in itself. But here is the great insight. Combined with another commen subject, it’s not mondane at all, it’s a great added value. And it’s something people love to talk about. This campaign is beautiful executed as well. We can almost smell and taste the product. Apperently so could a lot of others. Congratulations!

PARAS B-TO-B-KAMPANJA

Työn nimi: Stora Enso – Rethink

Asiakas: Stora Enso

Tekijät: N2 Helsinki, SON Helsinki, Fake Graphics & Carbon

Perustelut: Voittajatyössä on uskallettu olla rohkeita sekä asiakkaan, että toimiston puolella. Lopputulos ei ole vain yksittäinen digitoteutus vaan brändiä rakentava ja kokonaisuutta tukeva. Lopputuloksessa yhdistyy briljantti strategia, idea ja toteutustapa. Tämä ei ole vain kampanja, vaan jonkun suuremman alku.

PARAS VERKKOMAINOS

Työn nimi: Llama Pan Flute Hero II

Asiakas: Elisa / Saunalahti

Tekijät: Family Inc., Silencio, Barabra, Omnicom Media Group Finland

Perustelut: Voittajatyö palautti kauan kadoksissa olleen hymyn bannerimainontaan. Tuomariston mielestä työn jälki oli laadukasta ja loppuun asti mietittyä. Plagiointia on käytetty nerokkaasti ja tuttu idea tarjoiltu uudessa paketissa. Toteutus herättää nälän viettää aikaa brandin parissa. Järjetöntä mutta toimivaa.

TULOKSELLISIN VERKKOKAMPANJA

Työn nimi: Finnair BBC.com 2011

Asiakas: Finnair

Tekijät: SEK & Grey, SEK Point, Dagmar

Perustelut: Haastava markkinaympäristö ja erittäin kilpailtu toimiala, jolla vaikea erottautua. Ratkaisussa arvostamme verkkokeskeisyyttä ja rohkeutta. Kampanjan tavoitteiden asetannassa ja tulosten mittaamisessa kaikki liiketoiminnan osa-alueet oli huomioitu hyvin. Ja mikä parasta, kampanjan sekä myynti- että bränditavoitteet ylitettiin kirkkaasti.

ERIKOISKATEGORIA: MTV3:N VUODEN PARHAAT PIKSELIT

Työn nimi: Granlundin ketsuppipulloilmiö

Asiakas: Veikkaus

Tekijät: TBWA\Helsinki, !NOOB, Pohjantähti-Elokuva

Katso myös kunniamaininnan pokanneet työt Grand Onen verkkosivuilta.