Useimmiten palvelun keksijät eivät ole parhaita kuvaamaan keksintönsä toimintaa. Siksi tämä Kiosked -kasvuyritystä koskeva juttu pitää aloittaa Allerin myynti- ja markkinointijohtaja Sanna Myllerin kommentilla.

"Miten kuvasta, jossa Jennifer Lopezilla on upea nahkatakki, päästään siihen, että itsellä on samanlainen takki? Tämä askel on tähän asti puuttunut", Myller sanoi Mainostajien liiton Verkkomarkkinoinnista myyntiin -seminaarissa, jossa Aller ja Kiosked esittelivät yhteistyötään.

Mainittu puuttuva askel on Kioskedin verkkokauppateknologia, jonka avulla verkkokaupan tai siis -kioskin voi viedä nettisisältöön kuten kuviin, sosiaaliseen mediaan, tekstiin tai videoon. Esimerkkitapauksessamme Jennifer Lopezin nahkatakissa olisi pieni ikoni, josta saisi avattua takkeja myyvän verkkokioskin.

Annetaan taas Myllerin tiivistää.

"Tässä mennään tuotteen kautta verkkokauppaan, eikä verkkokauppaan, josta mahdollisesti voi löytää tuotteen."

Kaiken takana on kanta

Kioskedin tarina alkoi kaksi vuotta sitten, kun Micke Paqvalén ja Antti Pasila ryhtyivät kehittämään järjestelmän selkärankana toimivaa tietokantaa.

"Tarkoitus on tuoda markkinoille valmis ja erittäin skaalautuva myynnin ja markkinoinnin palvelu, jota julkaisijat, verkkokaupat, bloggarit ja kauppiaat voivat käyttää ja jonka kuluttajat kokevat palveluna. Siksi teimme pohjatyön kunnolla", sanoo järjestelmästään silmin nähden ylpeä Paqvalén.

Nyt jo yli 20 henkeä työllistävää yritystä on rahoitettu pääasiassa omasta taskusta, joten Paqvalénilla ja Pasilalla on paljon pelissä palvelun lanseerauksessa. Ensimmäiseksi vuorossa on jakelukanava.

"Jakelukanavamme ovat kustantajat, isot ja pienet, aina bloggareihin saakka", hän korostaa.

Verkkokiskasta Ärrälle

Mediatalo tarjoaa siis sisällön, yleisön ja myyntikoneiston, Kiosked alustan. Esimerkiksi Allerin kanssa tehdyssä yhteistyössä Kioskedin widgetin kautta on myyty muun muassa Martina Aitolehden juuri julkaistua levyä. Etäostomahdollisuuden lisäksi widgetit kertoivat myös, mistä R-kioskeista levy löytyy.

"Martinalla oli Seiskan nettisivuilla jo valmiiksi blogi, ja kun tiedettiin, että levy on tulossa niin heti vaan esille", kerto Myller.

Kioskedin ikoni oli - osuvasti tai ei - sijoitettu Aitolehden bikinikuvassa kaulan kohdalle.

"Toimi sairaan hyvin", kommentoi Myller.

Asiakkaana oli levyn julkaisija Universal Music Finland , joka maksoi Allerille ja Kioskedille tulospohjaisen välityspalkkion. Nyt Suomi24.fi.n keskusteluista löytyy lehtikioski, joka myy Sanoma Magazinesin naistenlehtiä.

"Kilpailijoiden lehtiä, me olemme avoimia", virnistää Myller.

Kioskit liikkeelle

Paqvalenin ilosanoma julkaisijoille on järjestelmän joustavuus. Kioskiwidgettejä löytyy kaikissa IAB:n sallimissa kokoluokissa, jonka lisäksi ikoneja voi tägätä mihin tahansa sisältöön.

"Sen voi tehdä käsin tai täysin automaattisesti", Paqvalén lisää.

"Meillehän sopisi, että esimerkiksi H&M suodattaisi koko kuvapankkimme ja laittaisi kioski-ikonin aina kun heidän toppinsa näkyy kuvassa", toteaa Myller.

Paqvalén sen sijaan toivoo, että kioskeista tulisi yhtä lailla jaettavaa sisältöä kuin videoklipeistä.

"Kioskin voi kuka tahansa upottaa minne tahansa, vaikka blogiinsa tai Facebookiin , ja tienata sillä", hän houkuttelee.

Kaupan välittänyt verkkopalvelu saa mainostajan maksamasta palkkiosta puolet. Toinen puolikas menee Kioskedille, joka tarvittaessa jakaa sen sisällön, kuten esimerkiksi kuvan, oikeuksien, omistajan kanssa.