Bonnier Books in vuonna 2015 perustama äänikirjoja ja e-kirjasovelluksia tilaajilleen tarjoava startup-yhtiö BookBeat aloitti toimintansa Suomessa vappuna 2016.

BookBeatin toimitusjohtaja Niclas Sandin kertoo, että äänikirjojen kulutus oli pari vuotta sitten vielä suhteellisen pientä eikä e-kirja ollut saavuttanut merkittävää suosiota lukijoiden keskuudessa.

"Suomea pidettiin alkuun haasteellisena kohdemaana, sillä markkina oli kooltaan pieni eikä valmista äänikirjakulttuuria juuri ollut", BookBeatin Sandin taustoittaa.

Kesällä 2016 katalogissa oli alle 200 suomenkielistä äänikirjaa. Lanseerausmarkkinointi aloitettiin heinäkuussa kahdella pääkulmalla: vaikuttajamarkkinoinnilla ja tv-mainonnalla. Yhteistyötä on tehty myös suomalaisten yritysten, kuten OnniBus in kanssa.

"Näin saimme sekä laajaa näkyvyyttä sekä suosittelijoita täysin uudelle palvelulle Suomessa. Olemme myös alusta alkaen tehneet monipuolista digimarkkinointia ja yhteistyökampanjoita muiden yritysten kanssa", BookBeatin markkinointipäällikkö Ella Peltovuori kertoo M&M:lle.

Peltovuori ei kerro BookBeatin tarkkaa markkinointibudjettia. Tänä vuonna yritys käyttää hänen mukaansa markkinointiin yhteensä "muutamia miljoonia euroja".

"Yhä enenevissä määrin panostamme myös ulkomainontaan ja radiomainontaan saavuttaaksemme laajemman kohderyhmän ja yhä uusia kokeilijoita BookBeatille. Koska seuraamme tuloksia jatkuvasti, kasvatamme ja säädämme myös budjettia sen mukaan, mikä toimii."

Vaikuttajamarkkinointia on jatkettu lanseerauksen jälkeen. BookBeat toteutti yhdessä A-lehtien kanssa kesällä 20172017 laajan vaikuttajakampanjan.

Monikanavaisessa kampanjassa oli mukana 17 vaikuttajaa, jotka suosittelivat itse valitsemiaan kirjoja sekä kannustivat tarttumaan kuukauden ilmaiseen kokeilujaksoon. Kampanjan vanavedessä uusia tilaajia rekisteröityi BookBeatin mukaan tuhansia ja kokeilujakson jälkeinen jatkoaste oli korkea.

Peltovuoren mukaan vaikuttajien kanssa toteuttavan yhteistyön tavat ovat ulottuneet yksittäisistä somepostauksista pidempiin ambassador-yhteistöihin.

"Viime vuonna teimme yhteistyötä reilusti yli 50 vaikuttajan kanssa Suomessa. Mukana on ollut niin mikrovaikuttajia kuin Suomen tunnetuimpia bloggaajia, kuten Nanna Karalahti, Eeva Kolu, Eevi Teittinen ja Kasper Strömman."

"Suomenkieliset kirjat kiinnostavat eniten"

BookBeat toimii samalla periatteella kuin suosittu elokuvien ja tv-sarjojen suoratoistopalvelu Netflix. Palvelun tilaaja saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan.

Peltola ei paljasta tilaajien tarkkaa lukumäärää Suomessa. Tavoitteena on kuitenkin kaksinkertaistaa tilaajien määrä vuoden loppuun mennessä. BookBeatilla on yhteinen organisaatio kaikille markkinoille. Yrityksessä työskentelee yhteensä noin 50 työntekijää.

"Suomen asioita hoitaa luonnollisesti iso joukko ja ainakin viisi työntekijää työskentelee Suomen markkinan kanssa kokopäiväisesti Tukholman ja Helsingin toimistoillamme", Peltovuori kertoo.

Tällä hetkellä BookBeatin katalogissa on yli tuhat suomenkielistä sekä kymmeniätuhansia muunkielisiä kirjoja.

"Suomenkielisiä äänikirjoja on yli tuhat, ja tämä osa valikoimasta on asiakkaista ylivoimaisesti kiinnostavin. Laaja muunkielinen valikoima on hyvä lisä, mutta suosituimmat kirjat ovat aina lähtökohtaisesti suomenkielisiä", Peltovuori kertoo.

Äänikirjojen kuuntelu kasvoi BookBeatissa viime vuoden aikana 181 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Suomen Kustannusyhdistyksen tilastojen mukaan ladattavien äänikirjojen myynti ohitti e-kirjojen myynnin syksyyn 2017 mennessä.

BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä. Bonnier-konsernin kirjaliiketoiminnan liikevaihto Suomessa oli vuonna 2016 yhteensä 33,9 miljoonaa euroa ja liiketulos -0,6 miljoonaa euroa.

Bonnierin kirjaliiketoiminnan piiriin Suomessa kuuluvat kustannusosakeyhtiö Tammi, kirjakustantaja WSOY, verkkokirjakauppa readme.fi, Bonnier Books Finland, verkkokirjakauppa Adlibris sekä Porvoon kirjakeskus.