Peliyhtiö Supercell on euromääräisesti Suomen suurin mainostaja, ilmenee Kauppalehden selvityksestä. Liikevaihtoon nähden Supercellin mainospanostukset nostavat yhtiön yhdeksännelle sijalle.

Supercell käytti viime vuonna markkinointiin yhteensä 450 miljoonaa euroa. Toiseksi suurin mainostaja Amer Sports markkinoi 256 miljoonalla eurolla ja kolmanneksi tullut Ruokakesko 111 miljoonalla eurolla. Finnair on neljäntenä 74 miljoonalla eurollaan.

Supercellin markkinointikulut kasvoivat 12,5 prosenttia edellisvuodesta ja Amer Sportsin 13,8 prosenttia. Ruokakesko piti kulunsa ennallaan.

Finnairin jälkeen suurimman mainostajan Stockmann in mainosbudjetti laski 13,1 prosenttia 59 miljoonaan euroon.

Kuudenneksi suurin mainostaja viime vuonna oli Valio. Meijerijätin mainosbudjetti kutistui peräti 33,7 prosenttia 51,1 miljoonaan euroon, eli kolmeen prosenttiin liikevaihdosta.

Kauppalehden vertailussa Supercell oli ykkönen myös viime vuonna. Liikevaihtoon nähden suhteellisesti suurimmat markkinointipanostukset oli viime vuonna Nissan Nordic Europe lla, jonka markkinointi vei 87 prosenttia liikevaihdosta. Toisena on Yves Rocher Finlande 32,5 prosentilla ja kolmantena Ellos Finland 30 prosentilla. Supercellin markkinoinnin osuus on 21,3 prosenttia liikevaihdosta.