Maksupalveluyhtiö ja ostospalvelu Klarna on aloittanut kampanjan yhteistyössä kotimaisen lankavalmistajan Novitan ja muotisuunnittelija Teemu Muurimäen kanssa.

Muurimäen ansioluettelo on pitkä. Hän on suunnitellut vaatteita muun muassa Giorgio Armanille, Dolce & Gabbanalle, Marimekolle ja Turolle.

Huippumuoti on itse luotu -kampanjaa varten hän on suunnitellut Novitan langoista valmistettavan villaneuleen, jonka ohje on julkaistu Klarnan maksusovelluksessa. Unisex-palmikkoneuletta ei voi ostaa vaan se on neulottava itse, ja siksi Klarnan Suomen-markkinointijohtaja Jannica Nyman kuvailee kampanjaa myös mindfulness-projektiksi. Kampanjan luova idea on, että kuluttaja voi neuloa itselleen huippumuotia.

”Halusimme tuoda shoppailuun sellaista kulmaa, että tyyli ja muoti voivat olla sitä, mitä kuluttaja itse haluaa. Syksyn tullen jengi kotoilee vähän enemmän ja neulonnan suosio kasvaa, ja siksi ajattelimme tuoda huippusuunnittelijan tekemän paidan ohjeet sovellukseemme. Porkkana on siinä, että sitä ei voi ostaa, vaan se pitää tehdä itse päättäväisesti”, Nyman kertoo M&M:lle.

Muurimäen suunnittelutehtävä erosi hänen aikaisemmista projekteistaan. Muurimäki suunnittelee yleensä haute couture -luomuksia.

“Lähestyin tehtävänantoa hyvin selkeästä näkökulmasta: minkälaiseen villapaitaan haluaisin itse pukeutua tänä talvena? Paksu lanka, ylisuuri ja reilu koko sekä ronskit palmikkokuviot tuntuivat ajankohtaisilta. Tähän paitaan on täydellistä kietoutua talven kylmentyessä”, Muurimäki kertoo tiedotteessa.

Kampanjan tarkoitus on tuoda esiin hitaan muodin arvoja, mutta myös tuoda näkyvyyttä Klarnan sovellukselle ja yhtiön asiakkaille. Tänään maanantaina alkava kampanja näkyy muun muassa televisiossa ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi Klarna järjestää Helsingin keskustassa markkinointitempauksen tällä viikolla.

Kampanjaidea ja visuaalinen ilme ovat Klarnan in-house-tuotantoa. Kampanjassa ovat mukana myös tapahtumatoimisto MKTG, vaikuttajamarkkinointitoimisto Hypement, viestintätoimisto Miltton ja mediatoimisto OMD.

Klarna tuo sanomaansa esille myös vaikuttajamarkkinoinnin keinoin, ja kampanjassa nähdään muun muassa some- ja muotivaikuttaja Sara Vanninen sekä Duudsoneista tuttu Jukka Hildén.

Ruotsissa perustetun Klarnan mainoskasvoina on aikaisemmin nähty muun muassa yhdysvaltalaisräppäri Snoop Dogg ja laulaja Lady Gaga.