Klarna selvitti teettämässän kyselytutkimuksessa suomalaisten ostokäyttäytymistä joulunaikaan. Lisäksi Klarna analysoi myyntidataa suomalaisten verkkokauppojen joulumyynnistä 3.–16.12.2019 välisenä aikana ja vertasi sitä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Klarnan datan mukaan tämän vuoden Suomen nettikaupan jouluostoksista jopa 68 prosenttia tekivät naiset. Kaiken kaikkiaan netin jouluostosluvut olivat edellisvuoden tasolla. Kasvua vuoteen 2018 verrattuna oli 2 prosenttia.

Jouluostoksia netissä tekivät eniten 18–35-vuotiaat suomalaiset, joiden osuus ostoksista tänä vuonna oli 46 prosenttia. Seuraavaksi eniten shoppailivat 36–55-vuotiaat. Tätä vanhemmatkaan ikäpolvet eivät asioi pelkästään kivijalkakaupoissa, sillä jopa 12 prosenttia tämän vuoden joulun nettiostoksista lähti yli 56-vuotiaille asiakkaille.

Kyselytutkimuksesta käy myös ilmi, että vaikka monille lahjojen ostaminen kuuluu jouluun, jopa kolmasosa suomalaisista (32,8 prosenttia) ei suunnittele ostavansa joululahjoja lainkaan.

Valmistautuminen jouluun alkaa jo syksyllä

Klarnan selvityksen mukaan suurin osa suomalaisista vastaajista aloittaa valmistautumisen jouluun jo syksyllä. Melkein kolmasosa (30,3 %) aloittaa jouluostosten suunnittelun syys-lokakuussa, mutta suurin osa (37,5 %) vastaajista aloittaa suunnittelun marraskuussa.

Marraskuulle painottuu myös joululahjojen ostaminen. Suurin osa (40,3 %) suomalaisista aloittaa joululahjojen ostamisen marraskuussa ja seuraavaksi eniten vastaajista joulukuun alkupuolella. Syys-lokakuussa shoppailun aloittaa viidennes suomalaisista. Reilut 5 % kertoi aloittavansa ostamisen vasta jouluviikolla. Todella aikainen valmistautuminen on kaikkein harvinaisinta, sillä pari prosenttia vastaajista kertoi aloittavansa joululahjojen ostamisen jo heti edellisen joulun jälkeen.

Vastuullisuus korostuu jouluostoksilla tänä vuonna

Vastuullisuus korostuu tänä vuonna myös jouluostoksilla. Reilusti yli puolet (61,5 %) vastaajista sanoo, että heille vastuullisesti tuotettujen lahjojen ostaminen ja saaminen on tärkeää, ja jopa 80,8 prosenttia vastaajista kertoi, että vastuullisuus on viimeisen vuoden aikana noussut entistä tärkeämmäksi.

Suurin osa suomalaisista kertookin ostavansa tänä jouluna tuotteita, jotka kestävät mahdollisimman pitkään. 37,1 prosenttia vastaajista kertoo ostavansa enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita ja reilu neljännes ostaa joululahjat verkkokaupoista, jotka ottavat ympäristöasiat huomioon.

”Vastuullisuuskysymykset ovat aiempaa enemmän suomalaisten mielessä jouluostoksia tehdessä. Tänä vuonna suomalaiset kuluttajat ovat myös valmistautuneet loppuvuoden ostosesonkiin suunnitelmallisemmin kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Tämä näkyy jouluostosten aloittamisena jo syksyllä sekä lisääntyneenä tuotevertailuna muun muassa ympäristöystävällisyyden ja vastuullisen tuotantoketjun osalta. Myös kiireet vaikuttavat ostokäyttäytymiseen, ja verkosta palveluita tai tuotteita ostettaessa ostamisen joustavuuden ja sujuvuuden merkitys korostuu”, sanoo tiedotteessa Klarnan Suomen toimitusjohtaja Jani Tyyni.

Klarnan marraskuun alussa teettämään ostoskyselyyn vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Myyntidata on kerätty Klarnaa käyttävistä suomalaisista verkkokaupoista 3.–16.12.2019.