mitä tapahtuu todella

1 Markkinoinnin konsulttitoimisto Marketing Clinic on nimittänyt toimitusjohtajakseen Mika Sarimon. Sarimo on toiminut viimeksi toimiston seniorikonsulttina ja sitä ennen mainostoimisto Bob Helsingin vetäjänä.

Konsulttitoimiston edellinen toimitusjohtaja ja perustaja Catharina Stackelberg jatkaa Marketin Clinic Groupin toimitusjohtajana ja keskittyy kehittämään yrityksen tarjoomaa ja viemään konsultointipalvelua uusille markkinoille. Sarimon tehtävänä on kasvattaa yrityksen toimintaa Suomessa.

Tällä hetkellä Marketing Clinicilla on tytäryhtiöt Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa. Seuraava tavoite on päästä Venäjälle.

- Jarruttelimme vähän Venäjälle menon kanssa, mutta nyt aika on kypsä. Siellä markkinointiosaaminen on nuorta ja ohutta. Moskovan alueella osaamista kuitenkin on, Sarimo sanoo.

- Olemme jo tehneet siellä projekteja. Nyt täytyy vielä miettiä, millä tuoteportfoliolla sinne mennään, Stackelberg jatkaa.

Venäjän jälkeen on vuorossa Puola. Stackelberg puhuu Itämeri-strategiasta, joten seuraavakin valloitus löytynee läheltä.

Marketing Clinic on kasvanut vauhdikkaasti. Liikevaihto oli viime tilikaudella 4,7 miljoonaa euroa. Ensi vuonna tavoite on seitsemän miljoonan pinnassa. Perustamisvaiheessa vuonna 2004 yritys työllisti neljä ihmistä, nyt Pohjoismaissa on 33 työntekijää.

- Rekrytointi ei ole helppoa, sillä valmiita marketingclinicilaisia on vähän. Siksi olemme keskittyneet hiomaan omia työkalujamme, jotta konseptia voidaan monistaa missä vaan ja uudet työntekijät voivat hypätä helpommin mukaan, Stackelberg sanoo.

Stackelberg on ylpeä siitä, että konseptin työkalujen toimivuudesta on näyttöä myös Suomen ulkopuolella.

- Viemme tässä suomalaissyntyistä markkinointiosaamista ulkomaille, mikä on aika harvinaista, Stackelberg sanoo.

Perhe-Suomen kummisetä

2- Perhekanavan ei tarvitse olla tylsä, vakuuttaa perhearvoja korostavan SuomiTV:n pääomistaja Jeffrey Royer.

- Kanavalta ei tarvitse joka päivä katsoa Barneytä, eikä meidän tarvitse joka päivä esittää nurmikonkasvatusshowta, Suomessa alkuviikosta pyörähtänyt Royer sanoo.

Viime joulukuussa aloittaneen SuomiTV:n tähän asti suosituin sarja on ollut Riitta Väisäsen emännöimä Kymppitonni. Maikkarin vuosina 1985-2005 esittämä ohjelma kuitenkin houkuttelee kanavalle perheiden sijasta iäkkäitä katsojia.

Mainostajat odottavat kanavalta muutakin kuin eilispäivän hittejä.

- Kun aloitimme, meidän piti saada tunnettu brändi, SuomiTV:n toimitusjohtaja Jarmo Kalliola sanoo. Kanavalta löytyy Kalliolan mukaan nyt tarjontaa myös nuoremmille katsojille.

SuomiTV:n syksyn suurponnistus on Merja Larivaaran ja Kari-Pekka Toivosen tähdittämä Fort Boyard - Linnake, jossa kuusi joukkuetta seikkailee Napoleonin rakennuttamalla linnakkeella Ranskan länsirannikolla. Ranskalaisen menestysformaatin mukaan tehty sarja tuli Royerin mukaan maksamaan "tarpeeksi".

Mutta onko SuomiTV satsannut ohjelmistoonsa riittävästi? Kanava on tämän vuoden aikana saanut vajaan prosentin katsojaosuuden. Vain Kymppitonni ja Linnake ovat yltäneet yli 100 000 katsojan yleisöihin.

- Mainostajan kannalta SuomiTV ei vielä ole ollut kovin uskottava, koska katsojaluvut ovat niin vaatimattomia, sanoo mediatoimisto Dagmarin ostojohtaja Katariina Uljas-Ahl.

Toisaalta kanava on Uljas-Ahlin mielestä osoittanut reipasta pioneerihenkeä ja tarjonnut mainostajille esimerkiksi näkyvyyttä ohjelmissa.

Amerikkalaisomistaja odottaa SuomiTV:n ensi vuonna kolminkertaistavan katsoja- ja mainososuutensa. Viiden vuoden päästä kanavalla pitäisi olla kymmenen prosentin siivu tv-mainosmarkkinasta.

Yksi kanava ei välttämättä riitä. SuomiTV:n omistajayhtiö Family Channel sai keväällä luvan teräväpiirto-ohjelmia esittävälle maksu-tv-kanavalle.

Perheet voivat olla kanavalle liian heterogeeninen kohderyhmä. Maailmalla monet tv-yhtiöt ovat kohdentaneet kanavansa pienemmille yleisöille.

- Segmentointi on yksi vaihtoehto, mutta ainakaan nyt me emme toimi niin, Royer sanoo.

Nyt tulee transmedia!

3 Televisioalan toimijat kokoontuivat viime viikolla Cannesiin, jossa järjestettiin alan vuotuiset kokoontumisajot, Mipcom-mediamessut.

Seuraavaksi suurtrendiksi messuilla oli vahvasti ehdolla yhteisöllinen tv eli tv-kokemuksen jakaminen sosiaalisesti, Cannesissa käynyt Subin kanavajohtaja Maaretta Tukiainen summaa.

Samaan aikaan käyttöliittymät, joista televisiota seurataan, monipuolistuvat entisestään. Sisältöjen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että itse tarinalle tulee uusia vaatimuksia.

- Transmediallisessa kerronnassa tarina on rakennettu siten, että se vaihtaa paikkaa mediasta toiseen ilman suurempia haasteita. Tämä vaatii juonenkuljetuksen, henkilöhahmojen kehittelyn ja muiden peruslainalaisuuksien näkökulmasta aivan uudenlaisia ratkaisuja ja keinoja, Tukiainen sanoo.

Yleisesti ottaen median sisällöt ovat Mipcomin oppien mukaan yhdentymässä eivätkä eriytymässä. Cannes-yleisö oli Tukiaisen mukaan hurmoksessa siitä, että medioiden aito yhdentyminen näyttäisi tulevaisuudessa olevan laaja-alaisesti mahdollista.

- Kaikenlaisilla applikaatioilla näyttäisi olevan tässä median kehitysvaiheessa tuhannen taalan paikka. Brändättyjen sisältöjen puolella erilaiset markkinointitehtäviin valjastetut applikaatiot ovat selvässä nousussa. Kaiken keskiössä on kuitenkin tarina. EH

Napapiirin runkkarit?

4 Tänään ensi-iltansa saavan Dome Karukosken ohjaaman Napapiirin sankarit -komedian suosion ei pitäisi jäädä ainakaan näkyvyyden puutteesta kiinni.

Televisiossa pyörii parhaillaan kolme eri spottia, jotka puffaavat filmiä. Leffan oman mainoskampanjan lisäksi se näkyy Jaffan ja M&M's-brändin yhteistyömainoksissa. Markkinointikumppaneihin kuuluvat myös Ylläs ja Iskelmä.

- Leffa saa paremman mediapeiton kuin moni Hollywood-hitti, esimerkiksi Harry Potter, elokuvan tuottaneen Helsinki-filmin markkinointipäällikkö Atte Laurila sanoo.

Markkinointiyhteistyö jatkuu elokuvan huhtikuussa 2011 tapahtuvaan dvd-julkaisuun saakka.

Brändit vilahtavat elokuvassa, mutta Laurila kertoo, että yhteistyössä on siirrytty tuotesijoittelusta hedelmällisemmälle maaperälle.

- Yhteistyön lähtökohtana on se, mitä lisäarvoa mainostaja voi elokuvakokemukseen tuottaa, Laurila sanoo.

Yhteistyön tuloksena markkinoilla on leffajuoma ja leffa-aiheinen ruokalista Ylläs-hotellissa. M&M's hakee yhteistyöllä suomalaista sävyä ja pyrkii brändäytymään mielikuvallisesti leffakarkiksi.

Hartwall Jaffa toi markkinoille jo elokuussa karpalon ja herukan makuisen Napapiiri Jaffan. Sivuosan esittäjä Melissa Heininen valittiin elokuvaan 1300 hakijan joukosta Hartwall Jaffa Sauma -nuorisohankkeessa.

Mediakumppani Iskelmä lähettää elokuva-aiheisia erikoissisältöjä radiossa sekä omissa tapahtumissaan.

Iskelmän ohjelmajohtajan Ari Ojalan mukaan elokuva sopii brändille kuin nyrkki silmään. Ojala esiintyy myös elokuvan soundtrackilla Nauravat Nakit -yhtyeensä kanssa.

Helsinki-filmin Laurila muistuttaa, että elokuva on aina uutuustuote, jonka lanseerauksessa ponnistetaan lähes tyhjästä.

- Kumppaneiden myötä saatu massiivinen näkyvyys on valtava etu elokuvalle. Näihin sfääreihin ei olisi omin voimin päästy. Pyrimme luomaan elokuvasta must see -ilmiötä.

Ensi vuoden alussa elokuva kääntyy ranskaksi levitysyhtiö DistriB Filmsin ostettua sen levitysoikeudet. Haasteitta eivät kulttuurierot käänny: elokuva hakee Facebook-sivuillaan käännösapua termille "Kittilän runkkarit".

Elämme strategisia aikoja

5 Markkinointiviestintäalan lama on todellakin ohi, käy ilmi Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton tekemästä suhdannekyselystä.

- MTL-Barometri ennustaa alan myyntikatteen kasvavan tänä vuonna 10,2 prosentilla. Peräti 76 prosenttia vastaajista odottaa suhdanteiden paranevan lähiaikoina ja vain kaksi uskoo niiden heikkenevän, kertoi toimitusjohtaja Anne Mehtäläinen MTL:n tiedotustilaisuudessa.

Barometrin vastausten mukaan eniten kysyntää odotetaan strategiasuunnittelulle, erityisesti digi- mutta myös media- ja brändistrategialle.

- Monessa yrityksessä mietitään perusteita uusiksi nyt laman jälkeen, Mehtäläinen toteaa.

Sen sijaan mediasuunnittelun ei odoteta juuri kasvavan.

Toimialoista vahvimmat kasvuodotuksen kohdistuvat kuluttajapalveluihin ja -kauppaan. Myös julkiselta sektorilta odotetaan enemmän toimeksiantoja kuin keväällä.

MTL:n suhdannekyselyyn vastasi 110 markkinointiviestintäalan yritystä.