13.6.2003 08:52 päivitetty 4.2.2016 11:37

Klubin paluu

Altadis tuo klassikkosavuke Klubin takaisin markkinoille. Ostajia haetaan retrohenkisistä tupakoitsijoista, mutta mitään tavoitteita myynnille ei ole asetettu.

Klubin paluu on lähtökohdiltaan poikkeuksellinen. Altadiksen toimitusjohtajan mukaan siinä on vältetty konseptiin liittyviä kompromisseja ja jouduttu vastaavasti tinkimään kaupallisista edellytyksistä.

Klubi on massamerkkeihin verrattuna kallis, eikä se mahdu askin koon takia kauppojen nykyisiin savuketelineisiin.

— Ekonomi olisi vetänyt henkselit Klubin palauttamiselle jo alkuvaiheessa, mutta koska meille on vuosien aikana tullut aika paljon kyselyjä, päätimme kokeilla miten Klubi ottaa ilmaa siipiensä alle, toimitusjohtaja Matti Rihko sanoo.

Uudelleen lanseerattavan Klubi 77:n aski hakee mallia 1930-luvulta, mutta design kärsii pahasti varoituslaatikoista. Rasia on totuttua leveämpi liukuaski, jonka sisäpinnassa on ruudukko piirtämistä varten.

Pienet sarjat, pakkaus sekä tupakkalaatu nostavat valmistuskustannuksia. Uusioklubia myydään 20 savukkeen askeissa 4,50 euron hintaan. Ruokakauppojen hyllyihin Klubia ei alkuvaiheessa viedä, vaan myynti keskittyy ravintoloihin, tupakkakauppoihin sekä tavaratalojen erikoispisteisiin.

1800–1900-lukujen taitteessa markkinoille tuodun Klubin valmistus lopetettiin kahdeksan vuotta sitten, kun Suomi liittyi EU:hun ja savukkeiden tervamääriä piti laskea. Klubi lukeutui Suomen myydyimpiin savukkeisiin 40- ja 50-luvulla.

Rihkon mukaan Altadiksessa katsotaan ainakin vuoden loppuun, millaiset edellytykset Klubin menestykselle on.

—Klubia voi verrata kahviin. Se on espresso, siinä missä esimerkiksi normaalit savukkeet ovat verrattavissa suodatinkahviin. Klassikon paluu luo uuden segmentin, jos on luodakseen.

Suomen savukemarkkinoiden arvo liikkuu noin 900 miljoonassa eurossa ja myydyin brändi on AC Nielsenin mukaan L&M, jonka markkinaosuus on yli 30 prosenttia. Toisena on Marlboro vajaalla 25 prosentilla ja kolmosijan jakavat Belmont ja Smart.

Cilla Bhose

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö