Kansallinen mediatutkimus

Ville Perttula 13.9. 09:27 päivitetty 13.9. 15:13

KMT: Digi on paikannut printin suosion laskua – printti on lukutavoista suosituin

Kyselyyn vastanneista 75 prosenttia lukee viikoittain painettua lehteä.

Tuoreen Kansallisen mediatutkimuksen mukaan painettu lehti lukutavoista suosituin. Jopa 64 prosentilla suomalaisista on painetun sanomalehden tai digitaalisen sisällön tai näiden yhdistelmän tilaus. 59 prosentilla vastaajista on aikakauslehden maksettu tilaus.

Kyselyyn vastanneista 75 prosenttia lukee viikoittain painettua lehteä, kun taas digitaalista lehteä lukee 65 prosenttia vastaajista.

Printin ja digiversion yhdistelmä on monen sanomalehtien lukijan mieleen. Sanomalehtensä luki keväällä 2011 viikoittain painettuna ja digitaalisena 54 prosenttia. Keväällä 2018 lähes 49 prosenttia tarttui sekä printtiin että digiin.

Pelkän digilehden lukeminen kuitenkin yleistyy. Vuonna 2011 pelkkää digiä luki 4 prosenttia, nyt osuus on noussut 22 prosenttiin.

Aikakauslehtien lukemistavoissa ei ole tapahtunut muutosta, sillä keväällä 2011 53 prosenttia vastaajista luki aikakauslehtensä kuukausittain pelkästään painettuna. Keväällä 2018 osuus on täsmälleen sama. Keväällä 2018 digitaalista aikakauslehteä luki 8 prosenttia vastaajista.

Sanomalehdet ovat suosittuja edelleen

Suomalaisten sanomalehdet ovat onnistuneet hyvin säilyttämään kokonaistavoittavuutensa painetun sanomalehden lukijamäärien laskusta huolimatta, kertoo Kansallisen mediatutkimuksen organisoivan Media Audit Finlandin toimitusjohtaja Kaija Sinko Kauppalehdelle. Hänen mukaansa lehtitalot ovat pystyneet paikkaamaan printtilehden lukemisen vähentymisen digitaalisella sisällöllä.

”Jos samanaikaisesti tarkastelee sitä, miten sanomalehtien levikkikehitys on mennyt vuodesta 2011 vuoteen 2018, siellä on pääsääntöisesti tultu joka vuosi alas noin viisi prosenttia. Siihen nähden kokonaistavoittavuus kertoo, että digitaalisella lukemisella sanomalehdistö on onnistunut hyvin paikkaamaan laskua.”

Kokonaistavoittavuus yhdistää sekä painetun lehden että lehden ilmaisen tai maksullisen digitaalisen sisällön lukemisen.

Kokonaistavoittavuutta tarkasteltaessa Ilta-Sanomat on Suomen tavoittavin lehti, sillä lehden kokonaistavoittavuus on 2,24 miljoonaa.

Suomen luetuin sanomalehti on Helsingin Sanomat, jonka painettu versio tavoittaa 569 000 lukijaa. Tutkimuksen mukaan lehden kokonaistavoittavuus on 1,7 miljoonaa.

Alma Talentin lehdistä Talouselämän kokonaistavoittavuus on tutkimuksen mukaan 289 000. Talouselämän printtiversio tavoittaa 145 00 lukijaa.

Kauppalehti nosti lukijamääräänsä 0,8 prosenttia 125 000 lukijaan. Kauppalehden kokonaistavoittavuus on 647 000.

”Laadukkaalla tilattavalla talousjournalismilla on vahvaa kysyntää. Painetun Kauppalehden pieni lukijamäärän kasvu osoittaa, että myös printtituotteella on edelleen paikkansa”, arvioi Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi kommentoi Kauppalehdelle.

Kansallisessa ­mediatutkimuksessa mitattiin yhteensä 41 sanoma­lehden, 96 aikakauslehden ja 39 kaupunki- ja noutopistelehden, 14 lehtipaketin ja kuuden sanomalahden liitteen lukijamäärät syksyllä 2017 ja keväällä 2018.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö