Mainostoimisto Kingin toimitusjohtaja Jukka Kohonen on jättänyt pestinsä "näkemyserojen vuoksi". Kärkimediasta pestattu Kohonen ehti johtaa Kingiä reilun vuoden.

Nyt puikkoihin tarttuu toimiston perustajajäsen Daniel Tuori. Samalla Sami Huikosta tulee Kingin suunnittelujohtaja.

Legacy marker

– Yhteinen sävel ei löytynyt, Daniel Tuori kommentoi Kohosen lähtöä.

Tuorin mukaan toimitusjohtajan vaihto ei liity taloustilanteeseen. King kasvoi viime vuonna yli 11 prosenttia noin neljään miljoonaan euroon ja teki 15 prosenttia voittoa ennen veroja.

– Myös alkuvuosi on ollut kohtuu hyvä, olemme rekrytoineet yhden AD:n ja saaneet uusia asiakkaita, muun muassa Kiinteistömaailman, Sofia-pankin sekä kaksi verkkoliiketoimintaan keskittynyttä yritystä, Tuori sanoo.

Jatkossa King vannoo dualistisen johtamismallin nimeen. Tuori vastaa toimitusjohtajan perinteisistä tehtävistä, Huikon tehtävä on olla luovan työn mahdollistaja.

– Olen eräänlainen "tuotepäällikkö" ja pyrin luomaan edellytyksiä sille, että jokainen meiltä lähtevä tuote on parhaassa mahdollisessa kunnossa, Huiko sanoo.

Kingin omistuksessa tapahtuu samalla pieniä muutoksia, sillä Kohosella on ollut yhtiöstä kymmenen prosentin siivu. Samalla yhtiön perustajajäsen Martti Laaksonen luopuu viimeisistä omistuksistaan yhtiössä.

30 henkeä työllistävän Kingin osakkaita ovat Huikon ja Tuorin lisäksi Kimmo Korhonen, Jouko Laune, Timo Koskinen, hallituksen puheenjohtajaksi nyt ryhtyvä Olli Hietalahti sekä sekä Ruotsin King, joka omistaa noin kymmenen prosenttia toimistosta. Tuorin mukaan yhteistyötä ruotsalaisten kanssa on tarkoitus tiivistää.

Kingin asiakkaita ovat mm. Sonera, Hartwall, Lambi, BMW, Itäkeskus ja Nokian Renkaat.