Vakoilusirukohu

Ari Karkimo 29.10.2018 15:58

Kohu-uutinen suututti Applen ja Amazonin – Amazon vetämässä loppuvuoden ilmoituksensa Bloombergin sivustolta

Sekä Apple että Amazon ovat kiistäneet joutuneensa Kiinan vakoilun kohteeksi, mutta Bloomberg seisoo artikkelinsa takana.

Uutissivusto Bloomberg sai aikaan suuren kohun, kun se julkaisi raporttinsa kiinalaisista vakoilusiruista. Artikkelissa mainituista yhtiöistä etenkään Amazon ja Apple eivät arvostaneet tällaista julkisuutta.

Muutama viikko sitten Bloomberg raportoi kiinalaisen laitteistovalmistajan Supermicron emolevyistä löytyneestä vakoilusirusta. Vakoilusirulla varustettuja emolevyjä on käytetty Amazonin pilvipalvelun AWS:n sekä Applen datakeskusten servereissä, artikkelissa kerrottiin.

Sekä Apple että Amazon ovat kiistäneet joutuneensa Kiinan vakoilun kohteeksi. Bloomberg seisoo kuitenkin edelleen artikkelinsa takana. Se sanoo tehneensä jutun eteen töitä vuoden ajan ja haastatelleensa yli 100 lähdettä.

Nyt näyttää siltä, että yhtiöt ovat rankaisemassa Bloombergiä, Buzzfeed kirjoittaa. Sen tietojen mukaan Apple on jättänyt Bloombergin ilman kutsua tämän viikon tilaisuuteen, jossa julkistetaan uusia laitteita.

Amazon puolestaan ilmeisesti on mennyt vielä haitallisemmalle linjalle. Se näyttää peruuttavan kaikki loppuvuoden ilmoituksensa Bloombergin sivustolla. Syyksi on ilmoitettu, että Amazonin mainosbudjetti on entistä pienempi. Muutoksesta kerrottiin Bloombergille viime tingassa.

Puheet Amazonin mainosbudjetin leikkauksesta asettuvat hieman outoon valoon, jos muistaa yhtiön viime viikolla kertoman tiedon. Sen mukaan Amazonin kolmannen vuosineljänneksen mainosbudjetti oli merkittävästi edellisvuotta suurempi, joten olisi aika outoa, että loppuvuodeksi vedettäisiin jarrusta.

Buzzfeed kysyi asiaa Amazonilta, jonka tiedottaja selitti mainosten perumisesta jonkinlaisen myöhästymisen vuoksi. Yhteydet Bloombergin urkinta-artikkeliin kiistettiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö