Mainonta

M&M 5.12.2017 11:36

Kohujen kolhima Youtube haluaa palauttaa mainostajien luottamuksen – kehittää "uutta asennetta mainontaan"

Colourbox

Youtube yrittää palauttaa mainostajien luottamusta uusilla käytännöillä, joiden tavoitteena tehdä alustasta turvallisempi paikka brändeille.

Youtube kertoo panostavansa keinoihin, joiden tavoitteena on vähentää asiatonta sisältöä alustallaan.

Videoblogialusta aikoo muun muassa palkata enemmän ihmisiä tarkistamaan sisältöä, lisätä koneellista sisällön tarkistusta sekä raportoida säännöllisesti käytännöistään videoiden ja kommenttien poistosta.

Lisäksi Youtube kertoo kehittävänsä "uutta asennetta mainontaan" suojellakseen mainostajia asiattomalta sisällöltä.

"Haluamme mainostajien olevan rauhallisin mielin, että heidän mainoksiaan näytetään vain sisällön yhteydessä, joka sopii brändin arvoihin", yhtiön toimitusjohtaja Susan Wojcicki kirjoittaa blogipäivityksessä.

Jatkossa Youtube aikoo harkita tarkemmin, minkä kanavien ja videoiden yhteydessä on sopivaa esittää mainoksia. Tavoitteen saavuttamiseksi Youtube kertoo kasvattavansa tiimiä, jonka tehtävä on tarkistaa, että mainoksia näytetään vain sopivissa yhteyksissä. Lisäksi alusta aikoo tiukentaa mainontaan liittyviä kriteereitä ja suorittaa enemmän manuaalista tarkistusta.

Taustalla on kuluneen vuoden aikana esille nousseet tapaukset, jotka ovat saaneet brändejä jäädyttämään Youtube-mainosbudjettejaan huonon julkisuuden pelossa, kertoo The Drum.

Maaliskuussa tuli esille, että mainoksia on näytetty ekstremististen videoiden ohessa. Paljastuksen myötä muun muassa Pepsi Company ja Johnson & Johnson poistivat mainoksensa Youtubesta.

Monet brändit ovat uskaltautuneet takaisin alustalle mainoksineen, mutta huoli bränditurvallisuudesta nousi uudelleen esille vain muutama viikko sitten: marraskuussa The Times uutisoi, että maailman suurimmat brändit mainostavat Youtubessa videoiden yhteydessä, joissa nähdään arkaluotoista materiaalia alaikäisistä ja jotka ovat kirvoittaneet viestejä pedofiileiltä. Paljastuksen myötä muun muassa Mars, Adidas ja Lidl jäädyttivät mainonnan Youtubessa.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?