>> Teleyhtiöt pitävät kärkisijoja viikkojen kahdeksan ja yhdeksän huomatuimman mainonnan listalla. Edellisillä viikoilla 6-7 Sonera ehti notkahtaa supistettuaan tv-mainontaansa, mikä kostautui heti mainonnan muistamisessa.

Autoista Audi ja Toyota ovat parantaneet sijoitustaan huomatuimman mainonnan listalla. Audi kipusi viidenneksi ohi Coca-Colan. Kymmenennelle sijalle nousi neljäntoista pykälän harppauksella K-kauppa.

Intersport tavoitti 15-24-vuotiaat ja nousi kuudenneksi huomatuimmaksi mainostajaksi.

Nelivedosta alabrändi

Viikkojen huomatuimman mainonnan top kympille on mitattu myös kouluarvosanat. Parhaimman arvosanan 8,68 sai Audin mainonta. Hyvänä kakkosena oli Toyota (8,06).

Audin mainoksessa Audi A4 ajaa reipasta vauhtia talvimaisemassa. Musta vahtikoira hulppean puutalon pihalla huomaa auton ja intoutuu juoksemaan sen perään. Tiukan mutkan liu'utta suoriutunut Audi jatkaa matkaa, mutta koira liukuu kurvin suoraksi ja pyörii penkkaan lumikinokseen. Koira nousee penkan takaa katsomaan auton perään ja teksti toteaa: "Nelivedoissa on eroja".

Audin markkinointipäällikkö Heikki Leskinen iloitsee hyvistä arvosanoista.

- Jos mainos jää mieleen positiivisesti ja vielä heijastaa brändiä jollain tavalla, siinä on onnistuttu. On tärkeää, että mainos herättää keskustelua ja pyörii ihmisten mielissä.

Mihin kaikkeen pidetty mainos vaikuttaa?

- Mainonnan huomioarvomittareissa se näkyy heti. Mainos, jossa on suora tarjous, saattaa olla nopeavaikutteinen. Tuotteen kysynnässä se on pidempiaikainen juttu. Tämän mainoksen idea on tukea ja vahvistaa meidän brändiä. Tässä mainostetaan quattro-nelivetoa. Pyrimme siihen, että ihmiset entistä helpommin yhdistävät Audin ja quattron toisiinsa. Quattro on Audille kuin brändi brändin sisällä.

Mainos Norjasta

Kuinka paljon mainoksen sisältö vaikuttaa siihen, miten paljon mainosta ajetaan televisiossa?

- Kyllä se vaikuttaa erittäin paljon. Olemme tv-mainonnassa kansainvälisen tarjonnan varassa. Hyvin harvoin olemme itse tehneet mainoksia. Jos spotti on meidän mielestä hyvä, satsaamme enemmän siihen, että mainos myös huomataan. Koiramainoksen ovat tehneet norjalaiset kollegat. Mainos on saanut positiivista huomiota myös synnyinsijoillaan.

Audi on nähty myös muiden mainoksissa. Mandatum-pankin mainoksessa kysytään kenen Audilla sitä ajellaan ja BMW:n mainoksessa Audi näkyy Bemarin takaikkunassa.

- Ei se meitä haittaa, jos mielleyhtymä on oikea. Mandatum-pankki on korkean profiilin toimija, ja se on ihan okei. Vertailevassa mainonnassa on aina omat sudenkuoppansa. Kun vertailet johonkin toiseen, saatat samalla nostaa tätä toista.