Ruoka

Seija Holtari 5.6.2015 09:13 päivitetty 4.2.2016 10:57

Kokkikartano ei ole mukana "euron kampanjoissa"

Kaupan rajut alennuskampanjat ja veivät kasvun valmisruuilta. Kokkikartano kuitenkin napsii osuutta muilta valmistajilta.

Keravalla toimiva valmisruokien tekijä Kokkikartano harkitsee kymmenen miljoonan euron investointia. Tehtaan laajennus on pitkälle valmisteltu, ja emoyhtiö Snellmanin hallitus käsittelee asiaa perjantaina.

Laajennus toisi tehtaalle 3 500 neliötä lisätilaa tuotantoon, varastointiin ja lähettämöön.

Snellmanin Kokkikartanon toimitusjohtajan Kati Rajalan mukaan laajennus on tarpeen, jotta yhtiö voi laajentaa valikoimaansa. Tarkoitus on tuoda myyntiin kaksi tai kolme uutta tuoteryhmää. Rajala ei kuitenkaan halua paljastaa tarkkoja suunnitelmia.

Kokkikartano on kasvattanut markkinaosuuttaan valmisruuassa noin kymmeneen prosenttiin, mutta brändi melko tuntematon eteläisen Suomen ulkopuolella. Alan markkinajohtajan Saarioisen osuus on vajaat 40 prosenttia. Muita isoja toimijoita ovat Atria ja HKScan.

"Kokkikartanon tuotteet eivät ole olleet mukana kaupan alennuskampanjoissa. Esimerkiksi Keskon yhden euron kampanjoihin meillä ei ole tarjota tuotteita", Rajala kertoo.

Kokkikartano kulkeekin halparuuan trendissä vastavirtaan. Se pyrkii erottautumaan kilpailijoista laadukkaiden raaka-aineiden, lisäaineettomuuden ja omintakeisten valmistusmenetelmien avulla.

Rajala huomauttaa, että tutkimusten mukaan vain 30 prosenttia kuluttajista valitsee ruuan ainoastaan hinnan perusteella. Muut käyttävät valinnoissaan muitakin perusteita.

"Ostajalle pitää pystyä kertomaan sekunnin murto-osassa, että tässä on premium-tuote. Pitää myös perustella, miksi tuote maksaa jopa euroja enemmän kuin vieressä oleva halpatuote. Ostopäätökset ovat ruokakaupassa erittäin nopeita", Rajala kuvaa.

Kokkikartanon perustivat serkukset Esa Heikkinen ja Jaakko Jokinen vuonna 1999. Aluksi yhtiö toimi Nikkilän vanhan sairaalan keittiörakennuksessa Sipoossa. Nykyisen Keravan-tehtaan ensimmäinen osa valmistui vuonna 2005 ja toinen osa muutamaa vuotta myöhemmin.

Pietarsaarelainen perheyhtiö Snellman osti Kokkikartanosta ensin enemmistön vuonna 2006 ja loputkin vuonna 2008.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö