M&M testaa

Siihen nähden, kuinka paljon intohimoja myymälänäkyvyys herättää, todellisuus kaupan käytävällä on yllättävän tylsä.

Itäkeskuksen K-citymarketissa tulijaa tervehtii kolme isoa näyttöä, joissa pyörii karuhko tarjousmainonta. Väliin tarjotaan uutisotsikoita, joita kukaan ostoskärryään irrotteleva ei jää lukemaan. Mielenkiintoinen, mutta aika lailla puolitiehen jäänyt avaus uudemman teknologian puolelle.

Itse kaupan ulkoasun määrittelevät pitkälti värikkäät alemainokset, jotka omalla tavallaan täydentävät liikkeen hieman ikääntynyttä ilmettä. Hyllyissä törröttää pääasiassa Citymarketin omia "Plussa. Säästä" -tarjouslappuja.

Härömmäksi menee, kun vaatteiden seasta päästään pesuvälineisiin. Kun toisistaan erottumaan suunnitellut pakkaukset lyödään brändiuskollisissa pahvilaatikoissa vieri viereen, näky on kaikkea muuta kuin tyylikäs. Kakofonia lähinnä karkottaa, mutta pakomatkaa hidastavat ahtaita hyllyvälejä täyttävät Muumi-, Lambi- ja Airwick-pahviständit.

Ikääntyneen Cittarin jälkeen upouuden Prisman avarat käytävät tuntuvat varsinaisilta puistoteiltä, varsinkin kun keskelle käytävää on asetettu vihreä, puistomallinen penkki. Kaupan koko tosin edellyttääkin lepopaikkoja.

Alemainontaa löytyy Prismastakin, mutta selvästi Citymarketia vähemmän. Ylipäätään Prisma, hieman ristiriitaisesti, tuntuu aika mainosvapaalta alueelta. Karut hintakyltit vakuuttavat vierailijan siitä, ettei kyseistä tuotetta ole saatavilla halvemmalla mistään muualta.

Mutta poikkeukset vahvistavat säännön. Puistokävely nimittäin katkeaa kasaan valkoisia pahvipurkkeja. Laastia? Ei, vaan Mass Blast -proteiinivalmistetta.

Urheiluosastolla on muutenkin ronskimpi meininki. Tarjouslappua törröttää hyllyistä ja seasta löytyy myös pari pahviständiä.

Prismassa silmiin pistää myös näyttöjen käyttö. Pikkunäytöt näyttävät lähinnä opastavan erilaisten työkalujen käyttöön, mikä on ostosreissulla suurin piirtein yhtä tarpeellinen palvelu kuin urheiluotsikot.

Luontevimmalta näyttömainokselta vaikuttaa toistaiseksi hyvin esille laitettu Samsungin led-tv, joka mainostaa itseään.

Prisman kontrolloitu tapa näyttäytyy eniten edukseen pesuainehyllystä. Pesuainepaketit on ladottu tiukasti perushyllyyn, jossa ne kiltisti ja keskenään tasa-arvoisina odottavat asiakkaan ratkaisua.