Spotify

M&M 24.5.2016 12:47

Kolmannes käyttäjistä tuo 90% Spotifyn tuloista

Spotify

Spotifyn ilmainen mainosrahoitteinen malli tuo vain murto-osan yhtiön tuloista.

Spotifyn liikevaihto lähes tuplaantui viime vuonna, mutta myös tappiot kasvoivat.

Ruotsalaisyhtiö takoi viime vuonna 1,95 miljardin euron liikevaihdon, 81 prosenttia enemmän kuin toissavuoden 1,08 miljardia. Tuloksesta kertoo muun muassa The Wall Street Journal. Kansainväliseen kasvuun investoineen Spotifyn nettotappio kasvoi 173,1 miljoonaan euroon, kun se vuonna 2014 oli 162,3 miljoonaa euroa.

Spotify osti viime vuonna muun muassa suoratoistopalvelu Tidalin.

Music Business Worldwiden mukaan suoratoistopalvelun aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi 60 miljoonasta 89 miljoonaan vuoden 2015 aikana. Näistä vajaa kolmannes, 28 miljoonaa, tilasi maksullista versiota.

Kyseinen kolmannes on Spotifylle erityisen tärkeä, sillä yhtiön tulovirta on yhä kallistunut voimakkaasti maksullisiin tilauksiin: Vuonna 2015 noin 89,2 prosenttia liikevaihdosta tuli tilauksista ja noin 10,0 prosenttia mainosmyynnistä.

Vuonna 2006 lanseeratun Spotifyn mainoksellinen versio on käyttäjille ilmainen, kun taas maksullisen palvelun tilaajat kuuntelevat musiikkia ilman mainoksia.

Mainosmyynnin liikevaihto kasvoi viime vuonna kuitenkin hieman tilauksia nopeammin. Mainosmyynnin liikevaihto lähes tuplaantui vuonna 2014 raportoidusta 98,8 miljoonasta eurosta 195,8 miljoonaan euroon, Samaan aikaan tilaukset kasvoivat 978,5 miljoonasta eurosta 1 740 miljoonaan euroon.

Yhtiön mukaan se maksoi viime vuonna levy-yhtiöille ja artisteille rojalteja 1 630 miljoonaa euroa, kun vuonna 2014 summa oli 882,5 miljoonaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö